CD: Valient Thorr - Stranger

In 1957 landde een UFO in Arizona met 200 bemanningsleden aan boord. Zij claimden afkomstig te zijn van Venus en kwamen in de gedaante van een mens om de aarde spiritualiteit uit andere dimensies van het universum bij te brengen. Jaren gingen voorbij, totdat ergens begin jaren negentig een Duitse vrouw vertelde dat zij Omnec Onec heette en zich 'de ambassadrice van Venus' noemde. Weer zo'n tien jaar later zou in het jaar 2000 een Amerikaanse hardrockband, Valient Thorr genaamd, claimen destijds met de befaamde UFO te zijn meegereisd. Onlangs verscheen hun vierde officiële album 'Stranger'.

Het verhaal achter Valient Thorr is gebaseerd op een Roswell-achtige mythe gepropagandeerd door 'een waar gebeurd verhaal' van UFO-onderzoeker/schrijver Dr. Frank E.Stranges (1927-2008) gepubliceerd in zijn boek 'Stranger at the Pentagon' uit 1967. Hierin staan de gesprekken centraal die Stranges voerde met de vermeende leider van de Venusians, Valiant Thor. Toen zanger Herbert Abernethy een programma hierover op Discovery Channel had gezien, besloot hij dat dit het thema voor zijn nieuwe band zou worden. Om mogelijke problemen met rechten te vermijden werd van Valiant uiteindelijk Valient gemaakt (knipoog naar 'alien') en werd een extra 'r' aan de achternaam toegevoegd. Na diverse wisselingen in de line-up bestaat de band inmiddels uit bassist Dr.Professor Nitewolf Strangees, de gitaristen Eidan en Sadat Thorr, drummer Lucian Thorr en Herbert als Valient Himself.

De vraagt rijst verder hoe serieus wij deze moderne versie van Spinal Tap moeten nemen? Muzikaal gezien is het niet zo maar hardrock. De band maakt eigenlijk een loodzware brei die de wegen bewandeld tussen southern rock en stoner en via metal teruggaat naar punkrock. In de VS is de band de afgelopen tien jaar al een beetje cult geworden, met name door het dag in dag uit toeren met bands als Nine Inch Nails, Motorhead en onlangs nog met Mastodon. Verder leverden ze bijdragen aan diverse games als Need for Speed. Toch was hun laatste cd 'Immortalizer' (2008) pas de eerste die hier officieel werd gedistribueerd. Het was een aanstekelijke cd met wat meer crossover-invloeden dan de albums ervoor. Die lijn wordt op deze nieuwe cd op een verdienstelijke manier voortgezet. Nummers als 'Sleeper Awakes', 'Vision Quest en met name het lekker snelle 'Habituary' brengen je menigmaal terug naar de hoogtijdagen van bands als D.R.I. of Mucky Pup.

Indien je je afvraagt waar de neurotische breaks en zang vandaan komen, ligt het antwoord waarschijnlijk bij Valient Himself, die een enorme fan van Devo blijkt te zijn. Het eerste nummer 'Gillionaire' drijft voornamelijk op dergelijke breaks. Het heeft wel iets weg van een andere crossover-gigant NoMeansNo. Dat geldt ook voor songs als 'Disappearer' en 'Double Crossed' waar neurotische stops en fills met thrashy stukken worden afgewisseld. 'Woman In The Woods' is het meest freaky en experimentele nummer van allemaal, vol met jazzy drumwerk. Het is een leuke verademing zo ongeveer halverwege de plaat. Met 'Sudden Death or Norhing' en 'Without Hope Without Fear' kent de plaat ook twee prima stoner/hardrock songs. Uiteindelijk sluit het album af met 'Future Humans', wederom een sterk staaltje old-school crossover.

Hoewel voor Valient Thorr live spelen altijd belangrijker werd geacht dan het opnemen van platen zelf, is aan deze cd veel aandacht besteed. De songs zijn vernuftiger en spannender dan het materiaal dat ze tot nu toe opnamen. Ook producer Jack Edinho heeft ten opzichte van de vorige cd meer uit zijn mengpaneel weten te halen. Het geluid is lekker scherp. Ja, 'Stranger' is eigenlijk een boeiende plaat voor de heren die vaak als simpele rockband worden gezien. Het is de beste plaat die Valient Thorr tot op heden heeft gemaakt.

Tracklisting:

1) Gillionaire 3:02
2) Sleeper Awakes 3:15