Plants vs Zombies

Gespeeld op de Xbox 360, ook vekrijgbaar op de iPhone, PC en Mac

Plants

Een van de paradepaardjes van PopCap is uiteraard Plants vs Zombies. Deze aparte ‘Tower Defence Game’ (TD) krijgt nu voor het eerst ook een console-versie, het spel is namelijk uitgekomen op de Xbox 360.  Het spel is al eens eerder uitgekomen voor de PC , Mac, iPhone en komt begin volgend jaar ook uit voor de Nintendo DS. Deze ene game wordt dus al een franchise op zichzelf.  Zet de Xbox 360 genoeg zoden aan de dijk om de prijs van vijftien euro waar te maken, of is dit spel ten dode opgeschreven?

Het principe van Plants vs Zombies is heel simpel. De zombies komen in alle vormen en maten op jouw tuintje af, met als einddoel het opeten van je hersenen. Om je hiertegen te beschermen gebruik je alles wat de tuin te bieden heeft. Van erwtenschieters tot aardappelmijnen, er is genoeg om de zombies weer terug te sturen naar het dodenrijk. Dit klinkt net zoals elk PopCap-spel heel erg simpel, én ja, het spel is net zoals elk PopCap-spel gruwelijk verslavend.

Tactische zombies
Het grootste gedeelte van de game houd je je bezig met de Adventure Mode. Hierin moet je je eigen tuintje beschermen tegen de zombies en hierbij krijg je nog de hulp van je vriendelijke doch gekke buurman Dave. De zombies komen in verschillende groepen op je af, en je kan planten plaatsen door middel van het inzetten van ‘zon’. Zon kun je krijgen door de zonnetjes die uit de lucht vallen op te pakken en door, hoe kan het ook anders,  zonnebloemen te plaatsen. Door zoveel mogelijk zon te genereren kun je de beste planten plaatsen om de zombies te bestrijden. Dit zijn er nogal wat, het spel heeft in totaal 49 verschillende planten. Uiteraard hebben ze allemaal als doel om de zombies te doden of om je planten te beschermen, maar omdat ze allemaal net iets anders werken blijft het een tactiek om de goede planten te selecteren. Per level kun je namelijk maar gebruik maken van een aantal planten en hierbij moet je goed nadenken wat je doet, want de in totaal 29 zombies zijn allemaal zeer dodelijk. Zo komen de simpele zombies zonder bescherming op je af om in je huis een klein hapje te eten, maar worden de zombies per level steeds meer bizar. Zo moet je niet opkijken wanneer een vijand voorbij komt die behoorlijk atletisch is. Met poolstok en al springt deze zombie over alle planten heen. Doordat de diversiteit hierin groot is blijft het leuk om steeds af te wisselen, alhoewel dat ook zeker broodnodig is. Plants vs Zombies is geen makkelijk spel, dus de juiste planten en de juiste tactiek zijn zeker nodig.

Plants vs Zombies

Samen bowlen
Naast deze Adventure Mode heeft de game nog meer om handen. Zo zit er voor het eerst in de serie nu ook multiplayer in, deze is jammer genoeg alleen lokaal te spelen. Hierbij kan de een de controle nemen over de planten en de andere over de zombies. Dit werkt behoorlijk goed, aangezien je van je vrienden nooit kan verwachten wat voor tactiek ze inzetten. Ook kan je co-op spelen, en hierbij moet je dan of beide de planten plaatsen en verzorgen of je kunt samen de mini-games spelen. Hier gaat het dan vooral om walnoot-bowlen, een populaire sport in zombieland. Rol samen met de walnoten om de zombies opnieuw te doden. Deze multiplayer modes werken goed en zijn zeker ook leuk om te spelen, al blijft het zonde dat je niet samen kunt spelen met iemand over Xbox Live. Zeker in 2010 is het toch wel een noodzaak om een online multiplayer te hebben.  Naast de co-op bevat de game net zoals in de PC- en de Mac-versie ook nog een Puzzle Mode en een aantal minigames. Deze minigames zijn veelal gebaseerd op andere (PopCap) spellen, maar hebben hierbij een Zombie tintje. Hierdoor heeft Plants vs Zombies een gigantisch aanbod aan content, dat allemaal even verslavend en leuk is om te spelen.

Schattig maar dodelijk
Met de gameplay zit het dus helemaal goed, maar belangrijk is ook dat een spel met zombies er behoorlijk eng moet uit zien. Zombies moeten je laten schrikken en vooral bang maken. Gelukkig ziet Plants vs Zombies er heel schattig uit. Alles heeft kleurtjes, de meeste planten hebben een lachje op hun gezicht en de zombies zien er uit om op te peuzelen. Maar onder deze make-up van schattigheid schuilt dus wel behoorlijk wat dodelijk onkruid. Hierdoor kijk je toch een stuk anders tegen de onschuldige planten in je eigen tuin aan. Op de PC/Mac-versie van dit spel kon je uiteraard snel de verschillende muntjes/zonnetjes van de grond plukken en nieuwe planten bouwen. Dit was toch een punt van angst bij de Xbox 360-versie, want hoe zouden ze dit nu evenaren of zelfs verbeteren. Het is ze behoorlijk goed gelukt, de controls werken zelfs beter dan de eerder genoemde variant. Met de A-knop plaats je de verschillende planten die je selecteert met de twee bumperknoppen (RB en LB). De cursor heeft nu een iets meer magnetisch gevoel in zich, de zonnetjes komen namelijk automatisch naar jou toe als je in de buurt bent. Hierdoor verlies je bijna nooit doordat je niet snel genoeg kon anticiperen. Op de PC/Mac-versie moest je om een plant te verwijderen steeds in een apart menu de schep selecteren en daarmee de plant verwijderen. Op de Xbox 360-versie zit deze schep veilig achter de B-knop en is het spel dus zelfs een stuk makkelijk te besturen.

Plants vs Zombies

Plants vs Zombies staat als een tuinhuis. De gameplay werkt net zoals in de andere versies top en is behoorlijk verslavend. Met de toevoeging van de multiplayer en een nieuwe minigame zit er alleen maar meer content in het spel, alhoewel het zonde is dat de multiplayer alleen lokaal is. De game ziet er weer erg goed uit, de vele kleuren spatten van je TV en het is een overvloed van schattigheid. De controls werken boven verwachting sterk, het is zelfs beter dan de PC- en Mac-variant, en dat zegt zeker wat. Eigenlijk is het voor iedere Xbox 360-bezitter die dit spel nog niet heeft gespeeld op een ander elektronisch apparaat een must have om te bezitten.

Cijfer
+ Verslavende gameplay
- Multiplayer alleen lokaal