Lara Croft and the Guardian of Light

Het vechten doet Lara natuurlijk in eerste instantie met haar welbekende handguns, maar door het spel heen vind je wapens uiteenlopend van shotguns tot vlammenwerpers. Ook heb je de beschikking over een onuitputtelijke voorraad remote mines, die ook een belangrijk hulpmiddel zijn bij het oplossen van puzzels. De vijanden vormen verder een echt gevaar; in het begin doordat je aan het uitvogelen bent hoe je ze het beste tegen de vlakte kan werken en al snel doordat ze in groten  getale op je af worden gestuurd. Door je steeds aan verandering onderhevige arsenaal blijven de gevechten echter interessant en dat is zeker een groot pluspunt.


Wat ook mooi is aan Lara Croft and the Guardian of Light is dat er een puntensysteem inzit dat je echt de aandrang geeft levels gelijk over te doen. Natuurlijk zijn er de leaderboards, maar leuker zijn de speciale beloningen voor het behalen van bepaalde objectives. Deze variëren van het behalen van een bepaald aantal punten, het vernietigen van alle potten/trucks/enz. tot het oversteken van de rivier zonder je voeten nat te maken. De beloningen bestaan uit upgrades (leven- of ammo-meter wordt vergroot) wapens, relics en artifacts. Die laatste twee zijn vooral interessant. Je kunt je karakter vier wapens, twee artifacts en een relic geven. Die laatste geven je karakter status-upgrades (soms ten koste van een downgrade), waardoor je bijvoorbeeld sneller kunt rennen of meer schade aanricht. Naarmate je verder in de game komt worden opdrachten steeds moeilijker en de beloningen steeds beter en voor je het weet ben je een level voor de zesde keer aan het spelen om alles te halen wat er te halen valt.



Naast de benoemde opdrachten zitten de levels ook nog vol met optionele challenge tombs, waar je wederom van alles en nog wat kan verdienen. Verder heb je ook nog upgrades en dergelijke verstopt door het level. Dus als je replay value wil kun je het niet veel beter treffen dan met deze game en dan heb ik het eigenlijk nog niet eens over de co-op gehad. Lara en Totec zijn een team en de game bestaat dan ook uit een singleplayer en een significant andere co-op mode. De levels moeten ook wel anders zijn want de co-op levels zijn onmogelijk in je eentje. Al de spelelementen waar ik net zo euforisch over heb zitten ratelen vallen nog beter op hun plek in de co-op. The Guardian of Light is duidelijk bedoeld om met zijn tweeën te doen. De puzzels en de gevechten werken dan ook nog beter met een speelmaatje. Later zal Crystal Dynamics ervoor zorgen dat je online co-op kan spelen, maar voor nu zul je een tweede controller en een gewillige vriend/vriendin moeten regelen. Geloof me, het is de moeite meer dan waard!



Conclusie
Wat mij opvalt aan de hedendaagse Xbox Live Arcade, PSN en WiiWare spellen is dat het de fundering gebruikt die gelegd is bij vroegere action-adventures, sidescrollers etc. om tot geweldige games te komen. De truc is dat ze vaak gewoon een oud concept pakken en daar originele twist aan geven. Ze spelen het niet zo safe als de grote bedrijven dat doen en geregeld leidt dat tot betaalbare, maar heerlijke, spellen. Lara Croft and the Guardian of Light is zo’n game. De combinatie van uitdagende, soepele gameplay, heerlijke graphics en een hoge replay value zorgen ervoor dat je zeker waar krijgt voor je geld. Nu maar hopen dat Lara deze nieuwe insteek blijft gebruiken in de mogelijke vervolgen!

 

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ goede replay value
- Verhaal van niks
9
+ Prima graphics

+ Verfrissende gameplay

+ Lara is terug!