Lara Croft and the Guardian of Light

Gespeeld op de Xbox 360, ook beschikbaar voor PS3

Laten we beginnen met iets recht te zetten. De Tomb Raider-spellen zijn nooit echt fantastisch geweest. Er zat weleens een iteratie tussen die de moeite waard was, maar laten we eerlijk zijn: Lara Croft had het nooit zover geschopt zonder haar twee grote pluspunten. Iets wat ook gezegd moet worden is dat Tomb Raider nooit bar slecht is geweest, de laatste paar delen zijn simpelweg niet bijzonder goed geweest. Deze draken van games liftten simpelweg mee op de populariteit van onze mevrouw Croft. Lara Croft and the Guardian of Light doet dat eigenlijk ook, maar als je daar even doorheen kijkt heb je een dijk van een Xbox Live Arcade-titel te pakken, waar je echt enorm veel plezier mee kan hebben.

Het verhaal hebben we al talloze andere keren gehoord. Dit keer is Lara op zoek naar één of andere magische spiegel. Natuurlijk weet onze Tomb Raider hem te vinden, maar haar opdrachtgever voelt er weinig voor om de schat met haar te delen. Helaas voor hem voelt onze heldin er weinig voor hem over de vloek te vertellen die over de spiegel rust. Ja hoor, de vloek blijkt waar te zijn; een oude Azteek-demon wordt bevrijd. De demon heeft (zoals de meeste demonen dat schijnen te hebben) niet veel goeds in de zin en hij besluit de wereld maar eens te vernietigen. Helaas voor hem is daar Lara die met een beetje hulp van de goddelijke Azteek Totec (de Guardian of Light dus) daar een speertje voor gaat steken. Wat een verrassing!

Je bekijkt de game van schuinboven, waarbij Lara en Totec zich bewegen in een volledige 3D-omgeving. De texturen zijn van de hoogste kwaliteit en het gebruik van diepte zorgt voor leuke “hé daar was ik net”-momenten. De karaktermodellen van de hoofdpersonen en de vijanden zijn gedetailleerd en bewegen soepel. Op wat kleine schoonheids- en programmeerfoutjes na ziet de game er gewoon super uit. Ik vond de soundtrack iets te repetitief, maar de geluideffecten knalden dan weer heerlijk uit mijn speakers. Al met al heeft Crystal Dynamics op esthetisch niveau een prima product geleverd!

Mooi dat de game er lekker uit ziet, maar de gameplay is waar het om draait. Grappig is dat juist daar de game echt tot zijn recht komt. Het spel bestaat grofweg uit puzzels oplossen en knokken. Je gebruikt je gadgets, wapens en atletisch vermogen om je een weg te banen door de Azteektempels vol afgronden, pinnen, vuurspuwende beelden en ga zo maar door. In het begin zijn de puzzels beschamend makkelijk, maar naarmate je verder komt vormen ze een leuke en afwisselende uitdaging.