CD: Electric Wire Hustle - Electric Wire Hustle

Er zijn van die momenten waarop soulvolle soundscapes een heerlijke toevoeging zijn aan je dagdeel. Een fijne afterparty-cd voor na het clubben, een plaatje voor bij de koffie en je krantje in de ochtend of een deuntje voor als je in een warm bad ligt te weken. Voor dat soort momenten lijkt Electric Wire Hustle hun gelijknamige album te hebben gemaakt, tenminste: het past precies.

Electric Wire Hustle is een trio uit Nieuw Zeeland bestaande uit Taay Ninh (keyboard/mpc/bas), Mara T.K. (vocalen/gitaar/bas) en Myele Manzanza (drums/percussie). Het drietal loopt over van de soul zo lijkt het, ondanks het feit dat hun plaat een mengelmoes is van verscheidene stijlen en invloeden. De dertien tracks hebben in elk geval vrij lang in het vat met Soul gelegen en wasemen dit ook allen uit. 'Waters' begint kalmpjes met een funky style soul die tegen lounge en ambient aan schurkt. Een deuntje waarvan je hoofd langzaam heen en weer gaat en uitmondt met een heerlijke baslijn, gestut door karige percussie en wat beats en samples. Bij 'Gimme That Kinda' sluipen er dubinvloeden in, alsof The Black Seeds in de verte staan te spelen. Subtiele blazers en soulvolle geluiden vullen de rest van de ruimte op. Iets meer elektronica hoor je terug in bijvoorbeeld 'Experience', waarin ook weer zo'n heerlijk dikke baslijn is verwerkt. Zweverige klanken en fluisterende en cleane vocalen dienen zich aan. Op drie tracks wordt de band bijgestaan door zangeressen Stacy Epps, Georgia Anne Muldrow en de Māori Jimi Hendrix, Billy TK.

De sfeer die de plaat verspreidt is coherent, maar veel tracks bouwen hun grondwerk op met een andere insteek. Dub, blues, funk, wereldmuziek, psychedelische uitstapjes, ambient, het bevat het allemaal, maar wel in die mate dat het als een geheel gepresenteerd wordt en bij elkaar past. De soundscapes blijven veelal relaxt, onthaastend en zoals gezegd soulvol. Een chillplaatje om op verschillende delen van de dag eens uit de kast te trekken.