Hydro Thunder Hurricane

Hydro Thunder Hurricane is exclusief voor Xbox Live Arcade

Hydro Thunder

In 1999 kwam Hydro Thunder uit voor de Dreamcast. Dit spel ging om het racen met speedboten in allerlei bizarre levels. Dit spel werd overal goed ontvangen. elf jaar later is het tijd voor de sequel, namelijk Hydro Thunder Hurricane, die deze week tijdens de Summer of Xbox Live Arcade is uitgekomen. Houdt dit spel zich staande tussen alle toppers die uitkomen op Xbox Live Arcade of is dit er een om niet bij stil te staan?

Wanneer je Hydro Thunder Hurricane speelt moet je één ding niet verwachten, realisme. Dit racespel zit boordevol gekke dingen en dat zorgt er ook voor dat het spel zo leuk is. Boten die transformeren zodat ze extra boost hebben, achterna worden gezeten door UFO’s terwijl je met 300 kilometer per uur aan het varen bent, het gebeurt allemaal in Hydro Thunder Hurricane. De gekke dingen die gebeuren in dit spel zorgen voor veel plezier tijdens het spelen en dat is zeker wat je zoekt in een arcadegame.

Kleurvolle titel
Alhoewel de titel aangeeft dat het hier om een sequel gaat, zit er toch iets in de game wat precies hetzelfde is, namelijk de boten. Alle negen boten zijn exact overgezet uit deel één, maar dan grafisch opgepoetst uiteraard, want dat is deze game wel. Het spel ziet er erg mooi uit voor een arcadegame. Het is heel kleurrijk en ondanks dat er veel op het scherm gebeurt blijft de framerate altijd stabiel. Het ziet er eigenlijk uit als een Xbox 1-titel, wat toch behoorlijk knap is voor een spelletje dat nu voor 1200 MS punten (ongeveer 15 euro) op het netwerk van Microsoft staat.

Hydro Thunder

Zweven over het water
De boten voelen net zoals in het origineel heel erg losjes aan, alsof ze een beetje zweven over het water. Dit is eigenlijk een perfecte controle, het werkt een beetje als contstant driften in een racegame. Tijdens de races vind je veel speedboost-pakketjes, waarmee je voor een kortere tijd sneller kunt gaan of met je speedboot kunt springen. Dit springen is nodig om shortcuts te bereiken of om een van de Hydro Hurricane-plakkaten te pakken. In de game zijn tachtig glimmende plakkaten verstopt en het is aan de speler om ze allemaal te vinden. Hierdoor is het ook leuk om levels opnieuw te spelen, aangezien je hier wel even mee bezig bent.

Geniale banen
De acht banen die in het spel zitten, zijn wel allemaal nieuw en zorgen voor het grootste plezier in het spel. De banen vinden plaats op de vreemdste plekken, namelijk in Area 51 of in een verlaten jungle. Maar elk van die acht banen zit prachtig in elkaar, met vele shortcuts en veel interactie met de omgeving. Zo schrik je je rot wanneer je tijdens een level in een ijsgebied opeens een Viking-schip tegenkomt dat jou probeert te stoppen, om iets verderop een mythische Viking van honderd meter hoog te zien die met zijn hamer in het water slaat, waardoor de golven op je afkomen. Dit trucje is natuurlijk na één keer gezien te hebben al minder leuk, maar aangezien veel van zulke dingen in alle levels plaatsvinden zijn ze stuk voor stuk leuk om te spelen.

Hydro Thunder

Veel content
De game heeft behoorlijk veel content, er zitten vier modes in die allemaal apart zijn. Naast de standaard races kan je ook deelnemen in Gauntlets, waarin je moet oppassen voor de vele bommen die verspreid over het water liggen. In Ring Master moet je door een serie van ringen gaan en zodoende de beste tijd halen om de gouden plak te bemachtigen. Dit is vooral een leuke mode om levels te ontdekken, want zoals gezegd hebben alle levels vele shortcuts. De laatste mode is de Championship-mode, die alle modes bij elkaar gooit en daar een toernooitje van maakt. Voordat je al deze challenges van een gouden plak hebt voorzien ben je wel een aantal uren verder, maar dan is er nog de multiplayer. Lokaal kunnen er vier man meedoen, online kan er met acht man worden gespeeld. De gameplay is uiteraard perfect voor online gameplay en elke race is het spannend aangezien de gameplay zo is gemaakt dat wanneer je een foutje maakt, dit niet meteen het einde betekent. Naast alle normale modes die je online kunt spelen is er ook nog de Rubber Ducky-mode. Hierin strijden twee teams tegen elkaar met rubberen eendjes waarin je moet varen, en het vergt behoorlijk wat oefeningen om deze rubberen speeltjes in goede orde te houden.

Conclusie:

Hydro Thunder Hurricane is echt een lekker spelletje om even tussendoor te spelen. Het spel biedt veel content, de banen in de game zijn leuk en de multiplayer zorgt voor vele uren plezier. Zo houdt de game ook tijdens de singleplayer altijd in de gaten wie er nét boven jou staat qua tijd en hierdoor heb je altijd extra motivatie om die tijd te verslaan. Het spel ziet er erg mooi uit en de soundtrack in de game is oké. Wel zitten er soms een aantal bugs in de game, van grafische bugs tot complete vastlopers. Het spel loopt namelijk vast wanneer je een achievement krijgt en deze gaat bekijken. Als je dan weer terug in de game gaat is het over en uit. Dit is uiteraard zonde en niet nodig. Maar naast de kleine minpuntjes is dit spel gewoon een echte klassieker voor op de Xbox Live Arcade.

Minpunten Cijfer
+ Geniale levels
- Aantal bugs en vastlopers