CD: The Dead Weather - Sea Of Cowards

Twee dagen geleden had ik het in de review van Danger Mouse and Sparklehorse nog even over supergroepen. Welnu, dit is er wat mij betreft één, in elk geval qua namen: The Dead Weather. Jack White (The White Stripes, The Raconteurs) vergezelt zich van Alison Mosshart (The Kills), Dean Fertita (Queens of the Stone Age) en Jack Lawrence (The Raconteurs, The Greenhornes). En bijna alles wat Jack White tot nu toe aanraakte werd omgetoverd in goud, of in elk geval een heleboel dollars. Is er hier weer sprake van een geniale zet of slaat hij met de tweede (Sea of Cowards) van deze samenscholing de plank volledig mis?


In tegenstelling tot de debuutplaat van The Dead Weather zijn de vocalen ditmaal eerlijk verdeeld. White heeft zijn plek als frontman in elk geval half opgeëist. Zijn satanische schreeuwen staan die van Mossheart nu veel vaker bij. En het is alsof ze in een spiegel zingen, waar White als een dolleman maniakaal schreeuwt, steunt en zucht, doet zijn vrouwelijke evenbeeld het op deze plaat na.

De schijf bevat pure onversneden rock die ruige gitaren met vunzige elektronica mixt. Vette samples en baslijnen ondersteunen het vocale werk van Mossheart en White. De opener laat al meteen horen hoe dat kan klinken. De vuige riffs en snerpende snaaraanrakingen spatten uit je speakers, samen met de schreeuwserenades van Jack White. Een combinatie die we altijd graag zien. In 'The Difference Between Us' voegen de hypnotiserende samples zich bij de muziek en ook dit pakt goed uit.

Toch is het niet overal even spectaculair, de plaat bevat prima hoogtepunten ('Gasoline' met die Hammond!) en goede sterke songs. Maar een enkele maal lijkt het of een nummer nog niet helemaal uitgekristalliseerd is. Zo is 'I'm Mad' nog enigszins stuurloos en raakt kant noch wal. 'No Horse' kon ook nog wel een weekje inspiratie gebruiken.


Dat gezegd, levert The Dead Weather toch maar weer een fijne rockplaat af; een plaat met kartelige randjes, energie en originele lagen muziek die in een grillig geluid ontaarden. Maar aangezien grillig gelijkstaat aan muziek van Jack White is dit helemaal niet erg.

De titel slaat trouwens op het anoniem reageren op internet aldus White: "The album title refers to the way the internet allows people to spit venom and knock people in a cowardly way using fake names. It seems to me that people aren't teaching this generation anything about responsibility. The internet allows people to make a statement that the whole world can read and listen to-but they're too much of a coward to leave their actual name." Dus alleen commentaar leveren onder je echte naam hè!