VA - Defqon. 1 2010

Het is weer zomer en dat betekent dat het weer tijd is voor de grote dancefestivals. In Almere werd zaterdag 12 juni de aftrap gegeven door Q-Dance met Defqon 1. Ook dit jaar trokken weer 40.000 liefhebbers van de hardere stijlen naar het strand om los te gaan op de beats van onder andere Zany, Coone, Charly Lownoise & Mental Theo en Neophyte. Uiteraard is er ook weer een verse compilatie-cd met vier blinkende schijfjes vol beukwerk in alle soorten en maten!

Het themanummer van dit jaar werd geproduceerd door Wildstylez met als titel "No Time To Waste". Een lekkere zomerse track die uitstekend past bij Defqon 1. Aan hem ook de eer om de eerste van de vier cd's samen te stellen. Zijn anthem is meteen de opener van de disc en zet de toon voor een prima nu-hardstyle mix. Opvallend is de track "All For The Thrill" van SMD. Deze plaat verscheen een paar jaar geleden al in livesets, maar werd nooit gereleased. Wellicht dat deze heerlijke track nu alsnog op plaat verschijnt? Ook een lekker nummer is de Technoboy remix van "Bass, Beats & Melody", een oude release van het Duitse Brooklyn Bounce. Na een hoop nieuw materiaal is de afsluiting van de mix wat rauwer dan de rest van de cd. Dat komt dan ook terug in "Rawstyle" van Zatox en Nikkita. Een lekker melodie ondersteund met rauwe, harde kicks. Heerlijk dus! Maar de afsluiter is briljant: de remix die de Alpha Twins maakten van "The Yellow Minute" van de Noisecontrollers. Wat een geweld! In positieve zin uiteraard...

Wildstylez

Wie het liever wat rustiger aan doet kan terecht bij het Duitse duo Kamui. De mannen zijn grote sterren in de wereld van de harddance. Hun mix is een aaneenschakeling van pompende bassdrums en spacende geluidjes in een relaxed tempo. Met namen als Rank 1, Jochen Miller, DJ Scot Project en Organ Donors hebben de heren gekozen voor een tracklist met bekende namen en sterke producties. En wie kent het deuntje niet? "Storm" van Storm in de Mark Sherry & Dr Willis 'Flashback' mix laat deze oude track anno 2010 weer herleven. Ook lekker is "Organ Donors - New Era (Kamui Remix)". Deze plaat komt een beetje langzaam op gang maar groeit uit tot een plaat met een heerlijke bassdrum. Maar de klapper is toch wel Robbie Magura - Love Music (ASYS Remix). Lekker rauw!

Dit jaar was de hardcore area voor het eerst outdoor en kreeg daarmee een prominente plek op het terrein. Ook op de compilatie is hardcore luid en duidelijk aanwezig en onder handen genomen door de Italiaanse DJ Mad Dog. De laatste maanden zijn er weer een paar heerlijke tracks gereleased die ook in deze mix terug komen. Evil Activities bijvoorbeeld, die met "Pray For Me" en "Evil Inside Me" weer twee ijzersterke producties aan zijn imposante lijst mag toevoegen. Nog zo'n lekkere nieuwe plaat is "A New Today" van de heren van Endymion en Art Of Fighters. De energie spat van de track af en is daarmee wederom een echte floorfiller. Ook deze cd bevat het themanummer van Wildstylez, maar dan in een hardcore-uitvoering van The Viper. Even een tandje sneller en wat meer zaagwerk dan het origineel. Uiteraard laat Mad Dog ook horen dat hij kan produceren met onder andere "Here Comes The Madness" en zijn remix van "Attack" waarmee het tempo nog even flink wordt opgevoerd.

Overview

Net als de afgelopen jaren wordt dit digipack gecompleteerd door een cd met "The Sound Of Defqon 1", met tracks in alle stijlen die het festival te bieden heeft. Van hardtrance gaan we via jump, techno en hardstyle naar hardcore in verschillende soorten en maten. Hiermee wordt benadrukt dat Defqon veel meer is dan alleen hardstyle en hardcore, al ligt daar natuurlijk wel de focus.

No time to waste: halen die cd! Het bevat alle klappers van het festival en is een ideale opwarmer voor de festivals die de komende maanden nog op het programma staan. Veel nieuwe muziek en strakke mixen, ideaal voor dit zomerweer! Check ook de zeer vette hoes, die reageert op warmte!

Check hier de Defqon.1 review van Seth!