Boek: Amin Maalouf - De ontregeling van de wereld

De Ontregeling van de Wereld

"Wat ik de Arabische wereld vandaag de dag verwijt, is haar gebrek aan moreel bewustzijn; wat ik het Westen verwijt, is de neiging om zijn moreel besef aan te wenden als een middel om te overheersen. Dat zijn twee zware aantijgingen,.." Dit zijn inderdaad twee zware aanklachten van Amin Maalouf, maar ergens daarin is er wel een waarheid te ontdekken. Met het boek  De ontregeling van de wereld  wil Amin Maalouf met een onderbouwde mening de lezer laten zien dat er serieus iets onrustbarends aan de gang is en dat het ernaar uitziet dat dit niet snel zal slinken. Maalouf staat bekend om zijn boeken: De geograaf van de Paus, Eeuwig zonder vrouwen, Oorsprong en De omzwervingen van Baldassare.

Vandaag de dag kan men achter elk wereldsaspect wel een crisis plaatsen en daarom is het een onderwerp waar tegenwoordig overal over gediscussieerd wordt. Maalouf, actief wereldjournalist, bundelt in dit boek zijn drie essays over de belangrijkste ontregelingen samen om een pleidooi te houden voor verbetering. De economische-, klimaatcrisis en de transformerende normen en waarden zijn Maaloufs ernstigste zorgen, hij ziet het als zijn levensdoel om de lezer ervan te overtuigen dat verandering noodzakelijk is. Hij vraagt hiervoor aandacht door middel van het delen van zijn wereldervaringen, zo behandelt hij in zijn boek een Joodse gemeenschap die tien jaar geleden talrijk aanwezig was in Irak maar nu ten onder gaat aan verdeling. Als voormalig inwoner van Libanon en als oorlogsvluchteling die nu in Parijs woont gebruikt hij beide cultuurervaringen om zijn werk kracht bij te staan.

Amin Maalouf

Het is een interessant boek waarin drie losstaande essays worden gebundeld in een geheel waarin Maalouf de geschiedenis gebruikt om fundamentele redenen aan te geven waarom het verkeerd gaat op deze aardbol. Maalouf graaft diep en er is enige geschiedkunde en politicologie nodig om het gehele plaatje te zien. Ondanks dat het enige moeite van de lezer vereist zijn de argumenten van Maalouf goed onderbouwd en geven ze kleur aan zijn woorden. De woordenschat van de schrijver is groot en het is duidelijk te merken dat deze essays ook in de wetenschap hun plaats mogen nemen. Na het lezen van dit boek krijgt de lezer een keuze; doe je iets met deze kennis of gaat het net zoals de Joodse gemeenschap teniet?