CD: John Butler Trio - April Uprising

Het John Butler Trio zag ik voor het eerst in Byron Bay, Australië. Het festival waarop de heren speelde heette Splendour in the Grass. Het was 25 graden in de kustplaats waar surfers samenscholen om de hoge golven te pakken. Zowel het gras op de grond als het 'grass' voor rookdoeleinden waren ruimschoots aanwezig op de velden en het kan dus gezegd worden dat de sfeer uitermate zonnig, zomers en relaxt was. Als je het John Butler Trio nog niet mocht kennen, kan ik je vertellen dat de muziek perfect is voor de sfeer die er die dag hing.

John
Butler Trio

De band heeft eigenlijk ook nooit een andere weg ingeslagen en produceert net als Jack Johnson al jaren relaxte gitaarmuziek, al zijn de klanken van het John Butler Trio wat steviger en technisch uitdagender. Ook bij de nieuwe plaat is het geluid niet 180 graden gedraaid. Ondanks dat de samenstelling is veranderd. John Butler haalde Byron Luiters als bassist erbij en zijn zwager Nicky Bomba als oude bekende.

Gitaarsolo's, samenspel en zomerse zang weerklinken in de 17 tracks van April Uprising het meeste door. De start van de openingstrack is echter traag en zacht qua volume, de eerste echte noten lijken in de verte te zweven, maar langzaam komt de stem van Butler en de gitaaraanslagen dichterbij. De drum wordt harder, het geluid zwelt aan en het aanstekelijke zomerse deuntje is geboren. 'Revolution' bouwt naadloos verder op het oude werk van de band, inclusief energiek refrein dat zich meteen in je brein nestelt. Het tempo van het refrein wordt vastgehouden op de volgende nummers 'One Way Road' en 'C'mon Now'. Kundige licks, prominente percussie en hoekige zang vormen de bouwstenen hiervan. Met 'I'd Do Anything' lijkt het trio even wat gas te nemen, maar de aanstekelijkheid blijft. Roots wordt vermengd met pop en rock.

John
Butler Trio

Het tempo blijft de gehele plaat op het niveau van mid-tempo of up-tempo hangen wat de aanstekelijkheid en energie van het album ten goede komt. John Butler en kompanen leveren wederom een fijne plaat af met een zomerse tint, die bol staat van de dansbare roots, rock en blues.