CD: The Bear That Wasn't - And So It Is Morning Dew

De mussen vallen nog niet van het dak, maar de temperatuur is de laatste tijd in elk geval zomers te noemen en het zonnetje komt geregeld op volle sterkte door. Korte jurkjes, witbier en volle terrassen te over. Kortom, het is geen herfst. Maar als je de nieuwste cd van The Bear That Wasn't in je cd-speler stopt, verlang je kort toch even naar grijze stapelwolken, kletterende regen tegen het raam, gure wind en lege natte straten. And So It Is Morning Dew is namelijk een herfstplaat pur sang.

the bear that wasn't

Onze zuiderbuur Nils Verresen is de man achter The Bear That Wasn't en deed in 2008 als liedjessmid mee aan de beroemde Humo Rockrally. Ondanks dat hij niet won speelde hij zichzelf wel in de kijker. Sindsdien schreef hij nieuw materiaal en een maand na het afronden van deze plaat startte hij een nogal bijzonder project; het 365 dagen project. Hierbij tourt hij 365 dagen lang op de fiets rond en slaapt bij mensen in ruil voor een huiskamerconcertje of soms een rondje grasmaaien, als een ware moderne troubadour. Een bijzonder mens, zo lijkt het.

Muzikaal is hij zeker bijzonder want de plaat die hij aflevert is van hoge kwaliteit. Singer-songwriterschap, dat bij menig Belg in de genen lijkt te zitten, heeft zich ook in Verresen's genoom genesteld. Melancholieke en breekbare luisterliedjes die de herfst mooier kunnen maken. Parallellen met de grote Elliott Smith komen zelfs langs, Badly Drawn Boy kent gelijkenissen en ook onze Nederlandse Solo en Blaudzun kunnen als referentie dienen. The Bear That Wasn't creëert een intiem geluidsbeeld, waarin je bijna een speld kan horen vallen, maar dat je toch aan je speakers kluistert. Prettig kietelende en opbeurende noten worden omringd door melancholieke en zielbalsemende klanken.

the bear that wasn't

Om en de nabij twintig muzikanten hebben meegewerkt aan het project en hierdoor is de variatie aan begeleiding groot. Naast het standaard instrumentarium komen we cello's, een harp, fluit, viool en een klarinet tegen. De fluistervocalen van Verresen maken het nog intiemer. Een bijzondere plaat van een bijzonder muzikant.