Interview: Susana

Dancevocalist Susana heeft een eigen album uitgebracht met de naam 'Closer'. Susana is onder meer bekend van de track 'Shivers' van Armin van Buuren en 'Dark Side Of The Moon' van Ernesto vs. Bastian. Ze heeft hard aan de weg getimmerd en zodoende zelf een album opgenomen met een aantal gerenommeerde DJ`s. Lees hieronder het interview dat FOK! met Susana had!

Allereerst mijn complimenten voor het album. Wat vind je zelf van het eindresultaat geworden?
Dank je! Ik ben heel tevreden over het eindresultaat. Ik ben blij dat het, zowel muzikaal als vocaal, een divers album is geworden. En het album ziet er ook mooi uit. De eerste keer dat ik een exemplaar in mijn handen had heb ik een klein sprongetje van trots en geluk gemaakt. Al blijft het ook wel onwerkelijk om mijn eigen album te hebben.

Hoe is het album tot stand gekomen?
Ik werk al jaren samen met producers Raz Nitzan en Adrian Broekhuyse. Samen met hen is het idee voor dit album ontstaan. Een idee waar Armada Music wel iets in zag! En toen was het een kwestie van op zoek gaan naar producers en DJ's om mee te werken. Het concept was namelijk een vocaal artiestenalbum met het format van een compilatie album. Vandaar dat we voor iedere track met een andere DJ/producers hebben gewerkt. Een aantal van hen hebben we zelf benaderd, anderen gaven zelf aan geïnteresseerd te zijn in een samenwerking. Zoals bijvoorbeeld Omnia. Hij stuurde mij via MySpace een instrumentaal en niet lang daarna was de track Closer geboren. In totaal zijn we ongeveer een half jaar bezig geweest om alle tracks te verzamelen en op te nemen. De studio is echt een van mijn favoriete plekjes in de wereld! Als ik daar aan het werk ben ben ik, op een paar tegenslagen na dan want het is heus niet altijd makkelijk, helemaal in mijn element.

Wat is je favoriete track van het album?
Altijd die vraag! Waarom zou ik één favoriet nummer moeten hebben? Laat ik het zo zeggen, één van mijn favoriete tracks is Frozen (ft Josh Gabriel). Het onheilspellende karakter van dit nummer raakte me vanaf het eerste moment dat ik de instrumentaal hoorde en de tekst die ik ervoor geschreven heb is gebaseerd op mijn eigen ervaringen met bedrog en daardoor extra persoonlijk.

Je was, voordat je met dance in aanraking kwam, meer bezig met alternatieve muziek. Hoe was die switch?
Het was meer een geleidelijk proces dan een switch. Ik ben eigenlijk via via de dance scene ingerold. Een buurman van mijn ouders zag me optreden met mijn toenmalige band en heeft me geïntroduceerd bij producers Raz Nitzan en Adrian Broekhuyse die al jaren actief waren in de dance scene en al heel wat hits op hun naam hadden staan. Zij zagen wel wat in mijn stem en ondanks dat ik best wel een leek was op het gebied van dance muziek was ik gelijkertijd ook heel nieuwsgierig. Het heeft wel even geduurd hoor voordat ik een beetje begreep hoe dit wereldje in elkaar zat maar het fascineerde me en er is een hele wereld voor me open gegaan.

Waarom heb je uiteindelijk gekozen voor dance?
Al snel ontdekte ik dat de krachtige emotionele energie van trance en progressive me heel erg raakt en hoe divers de dance scene eigenlijk is. Zoals ik al zei, er ging een hele wereld voor me open en mijn album is, zou je kunnen zeggen, het resultaat van mijn ontdekkingsreis die ik sinds het eerste begin heb gemaakt in dit wereldje. Vandaar ook dat het album vernoemd is naar de eerste single, Closer (ft Omnia & The Blizzard), wat als het ware mijn ode is aan de emotionele energie van trance.

Hoe is het om met grote namen zoals Armin van Buuren en Ernesto vs. Bastian te werken?
Ja dat is natuurlijk geweldig. Met hen is het allemaal begonnen! Vooral met Armin heb ik ook veel opgetreden. Onvergetelijke ervaringen!

Met welke DJ werk je het liefst samen?
Eerlijk gezegd zijn er niet veel die ik ook echt in persoon ken. Een groot deel van de samenwerkingen gaat via internet. Maar ik kan erg goed opschieten met Armin van Buuren en Markus Schulz en ik zie er dan ook naar uit om meer met hen samen te werken, zowel in de studio als op het podium.

Met welke artiesten zou je graag nog willen samenwerken?
Ik zou nog wel eens met Arnej willen werken. Zijn tracks als Strangers we've Become en They Need Us vind ik echt geweldig. Ik luister ook graag naar Cosmic Gate. Hun sets zijn als je het mij vraagt echt fenomenaal. Maar eigenlijk gaat het er vooral om dat een track, een instrumentaal, me raakt, dat ik er een speciaal gevoel bij krijg, erdoor geïnspireerd word. Dus wie weet met wie ik in de toekomst nog eens samen zal werken!

Ben je zelf ook een beetje goed met de draaitafels? Ik zou het niet weten. Want ik heb het nog nooit geprobeerd! Het is niet echt een ambitie van me maar ik zou het wel leuk vinden om het een keertje uit te proberen.

Wat zijn je toekomstplannen?
Mezelf professioneel blijven ontwikkelen, niet alleen als zangeres en performer, maar ik zou ook het meeschrijven aan tracks, waar ik voor dit album al een begin mee heb gemaakt, verder willen ontwikkelen. Daarnaast hoop ik veel te blijven reizen en live op te treden. Mensen te blijven raken met mijn stem. Eigenlijk ben ik niet zo van het vooruit plannen, ik ben eerder van het vooruit dromen haha. Maar wat ik wel weet: zolang ik mijn hart blijf volgen zit ik op de goede weg. Wherever it may lead me!