DVD: Leningrad

Leningrad was tijdens de Tweede Wereldoorlog het toneel van een langdurige belegering door Duitse troepen. Uiteindelijk kwamen er anderhalf miljoen mensen om door oorlogsgeweld of verhongering. Aleksandr Buravsky heeft een film gemaakt met deze belegering als achtergrond.

In Leningrad brengt de Engelse journaliste Kate Davis brengt samen met andere journalisten een bezoek aan de belegerde stad. Na een heftig bombardement door de Duitsers kan ze niet meer wegkomen met de anderen en moet ze zien te overleven. Hierbij wordt ze geholpen door enkele Russen. Ondertussen probeert Phil Barker, een Amerikaanse collega, haar te redden.

Een positief punt aan deze film is het taalgebruik. De Russen spreken echt Russisch en de Duitsers echt Duits. Dit is iets wat te weinig voorkomt in films. Helaas is dit meteen ook één van de weinige positieve punten. Als je deze film bekijkt als oorlogsfilm stelt hij niks voor. Er wordt maar af en toe in gevochten, en dit is net als de special effects op een zeer slechte manier gedmaakt. Mocht je de film bekijken vanwege het drama, dan kom je ook bedrogen uit. Het acteerwerk is matig. Zo krijg je bijvoorbeeldniet echt het idee krijgt dat iedereen zo extreem hongerig is. Op hier en daar een paard dat opgegeten wordt na dan.

Op de 2e dvd staan ongeveer 100 minuten aan extra's. De extra's bestaan uit een making of en interviews met cast en crew. Als laatste is er ook een documentaire over de slag bij Stalingrad toegevoegd. Wat deze laatste doet bij een film over Leningrad snap ik niet, er had beter een documentaire over Leningrad toegevoegd kunnen worden.