Boek: Evelyn Heeg - Topless

Een op de acht vrouwen in Nederland zal getroffen worden door borstkanker. Dus de kans dat je er in je leven mee te maken krijgt is behoorlijk. Voor Evelyn Heeg liggen de kansen nog slechter, omdat vier vrouwen in haar familie al aan de ziekte zijn gestorven, besluit ze zich te laten onderzoeken op een genetisch defect. Dit defect blijkt aanwezig, wat betekent dat Heeg 80% kans heeft om de ziekte te krijgen. Ze besluit haar borsten preventief af te laten zetten. In Topless vertelt ze hoe ze tot die keuze is gekomen en wat dit met zich meebracht.

Topless is geschreven door Evelyn Heeg, samen met haar man Tino. De meeste hoofdstukken zijn geschreven vanuit het perspectief van Evelyn, maar sommige hebben Tino als auteur, die hebben een ander lettertype. Bij het schrijven van het boek hebben ze geen gebruik gemaakt van een ghostwriter en dat is duidelijk te merken. Het boek is in de eerste persoon geschreven, wat op zich logisch is voor een autobiografie, maar vanwege de wat amateuristische stijl van schrijven heb je als lezer al snel het gevoel dat je in iemands dagboek zit te neuzen.

Het verhaal an sich is natuurlijk erg krachtig, een jonge, op het oog gezonde vrouw moet haar leven onderbreken voor talloze onderzoeken en besluit ten slotte tot een ingrijpende operatie. Maar de schrijfstijl is zo persoonlijk dat je je soms bezwaard voelt om door te lezen en dat leidt erg af. Hoewel haar openheid natuurlijk te prijzen is, beschrijft Heeg teveel details, zowel over haar eigen gedachten als over de gebeurtenissen. Misschien had Heeg er beter aan gedaan om een paar jaar te wachten of het verhaal door iemand anders te laten optekenen.