Film: Air Doll

 

Zonder dat verklaard wordt hoe en waarom, komt opblaaspop Nozomi (Bae Doona) tot leven. Als haar liefhebbende eigenaar Hideo (Itao Itsuji, die haar niet alleen voor de seks, maar ook tegen de eenzaamheid heeft aangeschaft) naar zijn werk is, zet zij haar eerste stappen in de buitenwereld. Prompt krijgt ze een baan als videotheekmedewerkster en wordt ze verliefd op collega Junichi (Arata). Ze is blij en aangenaam verrast met haar nieuwe leven maar leert al gauw dat de echte wereld behalve veel moois ook weerstand biedt.

Air Doll - Poster

Degene die denkt dat deze Japanse film vol zit met functioneel en vooral minder functioneel naakt komt bedrogen uit. Air Doll is namelijk een sprookje waarbij de keuze voor een opblaaspop als hoofdfiguur niet is gemaakt vanwege seksuele motieven, maar om allerlei ideeën over innerlijke leegte over de kijker uit te kunnen storten. De moraal dat we allemaal incompleet zijn zonder “de ander” en de bijbehorende symboliek worden er op Disney-wijze bovenop gelegd. Dat Air Doll een sprookje voor volwassenen wil zijn, zorgt dan ook bij tijd en wijle voor het welbekende tussen-wal-en-schip-gevoel.

Air Doll - Als ze nog pop is

De werkelijk superbe muziek is gecomponeerd door Katsuhiko Maeda onder zijn alias World's End Girlfriend. Het heeft een typische sprookjesachtige lichtheid, een subtiliteit die zeer goed past bij de emotionele scènes en de potentie na de aftiteling aangenaam door het hoofd te blijven dwalen. Net zo memorabel als de muziek is de heerlijke hoofdrol van Doona, die precies het goede hoofd en de juiste oogopslag heeft. In haar ontdekkingsreis loodst ze de kijker soms optimistisch, soms wat neerslachtig maar altijd overtuigend langs de verscheidene gaten in de plot.

Air Doll - Schijfjes poetsen

Want dat het uitgangspunt van de film duidelijk niet realistisch is, hebben de makers kennelijk opgevat als vrijbrief om zich niet druk te maken over een volledig sluitende plot. Dat Hideo niet door heeft dat 'zijn' Nozomi een dubbelleven leidt, is nog te billijken. Dat Nozomi - niet gehinderd door enige kennis van wat dan ook - wordt aangenomen bij de videotheek is ook nog door de vingers te zien. Maar wat te denken van het feit dat Junichi het volkomen logisch lijkt te vinden dat Nozomi hem vraagt om een concept als 'ouder worden' uit te leggen? Ondanks het feit dat het hier sprookje betreft dat op een manga gebaseerd is, vraagt Hirokazu (behalve de regisseur ook de scenarioschrijver van de film) te veel clementie van de kijker.

Air Doll - Videotheek

Air Doll is een schoolvoorbeeld van een film waarvan de rest van het verhaal het niet haalt bij het interessante en originele basisidee. Zeker gezien de ronduit schitterende muziek en de uiterst charmante hoofdrol van Doona is het jammer dat de plot te weinig aandacht heeft gekregen. Dat de moraal en symboliek ten onder gaan aan opzichtige overdaad is evengoed zonde. Dit sprookje had het vertellen namelijk meer dan waard kunnen zijn.