Concert: Gorgoroth, Keep of Kalessin, Gravdal

Het is nog licht wanneer de Baroeg haar deuren opent op zaterdag 10 april. Het kleine jeugdhonk op steenworp afstand van treinstation Rotterdam Lombardijen is versierd met kleurrijke graffiti en Christelijke teksten, wat een schril contrast vormt met de in zwart geklede liefhebbers van de Noorse black metal bands die hier vanavond optreden.

Gravdal, Keep of Kalessin en Gorgoroth staan op het programma. Het zaaltje is in de loop van de avond pas uitverkocht geraakt en het is er gezellig en gemoedelijk vol. De associatie met het Satanische aspect van de muziek waarmee black metal onlosmakelijk mee verbonden is, komt voornamelijk tot uiting door twee omgekeerde kruizen die aan weerzijden boven het podium hangen, gefabriceerd van kerstverlichting.

Bouwvakker
"Wie zijn dit?", klinkt het hier en daar wanneer Gravdal het podium betreed. De spits afbijten is altijd lastig en wanneer de bandnaam ontbreekt op de aankondigingsaffiches wordt het er niet makkelijker op. De heren van Gravdal laten zich hierdoor echter niet ontmoedigen. Beklad met nepbloed en zwarte vegen staan ze met corpsepaint op hun gezichten te brullen alsof ze de achterste rij van Ahoy willen bereiken. Het kleine zaaltje geniet ervan. Een paar nummers later is de witte verf van de neus van zanger Galge geveegd en zijn broek tot bouwvakkersniveau is gezakt, waardoor het geheel een wat komische aanblik begint te krijgen. Wanneer FOK!ker RoW_0 dan ook nog heel hard "knäckebröd" roept als een nummer in compleet onverstaanbaar Noors wordt aangekondigd door gitarist Phobos volgt er een flink lachsoalvo vanuit het publiek. Al met al doen de heren flink hun best, maar er mist muzikale samenhang en scherpte, wat in combinatie met het overdadige uiterlijke vertoon de geloofwaardigheid niet ten goede komt.

Eurovisie songfestival
Opvolger is Keep of Kalessin, die we namens FOK! al eerder mochten aanschouwen tijdens het Fortarock festival in Nijmegen vorig jaar. In tegenstelling tot het forse buitenpodium aldaar staan de vier mannen nu ineens intiem dichtbij. Waren ze een tijdje terug nog in het nieuws omdat ze namens Noorwegen mee wilden doen met het Eurovisie Songfestival, nu staat het nieuwe album 'Reptilian' op punt van uitkomen. Naast een aantal bekende juweeltjes als 'Ascendant', 'Kolossos' en 'Crown of The Kings' brengen ze ook een geheel nieuw nummer ten gehore: 'Judgement'. Het stelt zeker niet teleur en doet rijkhalzend uitkijken naar de rest van de plaat. Houd de reviews op FOK! in de gaten, want binnenkort verschijnt hier een recensie van het nieuwe album!
Het optreden is goed. Wat opvalt is dat ze amper gebruik maken van make-up en ze met een man minder op het podium staan dan Gravdal (en later Gorgoroth), terwijl ze toch bruut weten over te komen, zowel muzikaal als qua sfeer. Dat het publiek het waardeert is duidelijk, zonder enige moeite gaan de handen op elkaar of de hoorns in de lucht. Er ontstaat een klein moshpitje en er wordt wat geheadbanged. Wederzijdse waardering van publiek en band is een feit en eigenlijk wordt het gewoon eens tijd dat Keep of Kalessin als headliner gaat touren in plaats van altijd maar in het eeuwige voorprogramma te staan.

Legendarisch
Gorgoroth begint verre van gezellig, wanneer een roadie in het Engels meedeelt dat er absoluut geen professionele camera's mogen worden gebruikt. "I'm not asking, I'm telling", benadrukt hij nog even. Heel handig ook om dit tijdens de soundcheck te vertellen, wanneer het overgrote deel van het Baroegvolk zich richting bar of buitenlucht heeft begeven. De volgeschminkte mannen van Gorgoroth hebben een roerige periode achter de rug, met juridisch gesteggel omtrent het eigendom van de bandnaam nadat voormalig zanger Gaahl en bassist King ov Hell zich hebben afgesplits. Tel daarbij op dat Gaahl homo blijkt te zijn en het Gaahl-loze Gorgoroth tegenwoordig helemaal terug is naar de über-true-satanische roots, dan kan je je voorstellen dat een optreden als dit met nieuwsgierigheid vanuit het publiek gepaard gaat. De bandnaam is in ieder geval legendarisch binnen de black metal scene. Wat valt er te verwachten van de (nu volledig hetero-Satanische) band? Keiharde strakke Noorse black metal. Het melodieuze van Keep of Kalessin wordt compleet weggevaagd en het loszand gevoel dat Gravdal rondstrooide is nergens te bekennen. Gillen en beuken, is het devies. Toch bekruipt het gevoel dat dit te makkelijk is. Het neigt teveel naar imago, naar uitmelken van de legende en te weinig naar echt vakmanschap. Maar, smaken verschillen en gezien de hoeveelheid mensen die een Gorgoroth bandshirt aanhebben (en aanhouden!) zijn ze toch echt wel geliefd. Uiteindelijk spelen ze een klein uurtje, hoewel de mensen die afhankelijk zijn van NS-vervoer het staartje moeten misen.

Het is een prima avond geworden, met amicaal en gemoedelijk publiek, en optredens die boeiend genoeg zijn om over na te praten. Black metal leeft is maar weer eens goed duidelijk gemaakt. Daarbij is de Baroeg een leuke tent met betaalbare drank (het huismerk is Hertog Jan), wat ook niet geheel onbelangrijk is.

Links
MySpace pagina van Gravdal
Website van Keep of Kalessin