CD: Putumayo - Rhythm & Blues

De wereld van Putumayo komt al geruime tijd aan bod op FOK! en elke keer komen ze weer anders uit de hoek. Van Afrikaanse klanken tot klezmer, van folk tot spaanse gitaren en van jazz tot rhythm & blues. Die laatste staat centraal op de nieuwste uitgave van Putumayo en grijpt terug op de goude oude stijlen. Stijlen, want er is nogal wat verschoven binnen de term R&B.

Rhythm
 and Blues

Rhythm & blues werd in de late jaren veertig geïntroduceerd, het was eigenlijk een nettere benaming voor de muziek die overwegend uit afro-amerikaanse geesten ontsprong en 'race music' werd genoemd voorheen. Destijds werd de stijl veelal beïnvloed door de jazz, maar dan met een consistente beat, swing en pit. In de jaren vijftig werd de bluesmuziek gerelateerd aan R&B, ook de funk nam zijn intrede. De stijl omvatte een artiest als Little Richard, maar later ook Elvis. Otis Redding, The Supremes en The Four Tops zijn voorbeelden die in de jaren zestig en zeventig enkele steunpilaren voor de stijl waren. Momenteel wordt R&B gekoppeld aan rap en hiphop, maar over die laatste decennia gaat het op deze cd niet.

Het is een verzameling die een overzicht geeft van de oude stijlen. Opener Lavelle White timmerde al in de jaren vijftig muzikaal aan de weg en met 'I've Never Found A Man To Love' zingt ze met swingende overgave. Een track met een ritme en beat waarop je niet stil kan blijven zitten. Blazers en soul vullen de track. James Hunter gooit het over een andere boeg en mixt een broeierig New Orleans geluid in de R&B. De pure bluesgitaar en een zuidelijke Amerikaanse sfeer spatten er vanaf, en dat terwijl de goede man toch echt uit Engeland komt. The Quantic Soul Orchestra vermengen lichte latin jazz, reggae met de R&B waardoor de zomer doorbreekt. Naast de oude garde komen er ook hedendaagse muzikanten aan bod, zij het met een oude schwung. Angie Stone, Sam Moore en Keb' Mo' leven zich uit op 'Wang Dang Doodle' van Willie Dixon. Een track die door Howlin' Wolf op de kaart werd gezet. Ook Ruthie Foster bedient ons nog steeds met haar kunnen en hier laat ze horen hoe gospel in de R&B past.

Rhythm
 and Blues

De plaat is een prima overzicht van wat R&B was en nog altijd is en kan zijn. Een mengelmoes van allerlei stijlen, instrumenten, vocalen en sferen, allen met één doel: bewegen, swingen, dansen. R&B is divers maar toch een sterke eenheid die altijd wel te herkennen is. De kracht van de stijl is het oproepen van sfeerscheppingen, emoties en ritme en op deze plaat vind je dat allemaal in overvloed terug.