CD: Slash - Slash

Saul Hudson oftewel Slash is inmiddels al zestien jaar niet meer de gitarist van Guns 'n Roses, maar nog steeds is het die karakteristieke gitarist met de hoge zwarte hoed, de zwarte zonnebril met de ronde glaasjes en de vele doodskoppen. Na de breuk met Axl Rose maakte Slash nog vier albums met de bands Slash's Snakepit en Velvet Revolver en nu is er dan eindelijk zijn lang gekoesterde soloplaat simpelweg Slash genaamd.

Slash

En als Slash het doet, dan doet hij het ook goed. Voor elk nummer besloot Slash een stem te kiezen die precies in het nummer paste. Dit heeft geresulteerd in samenwerkingen met onder andere Ozzy Osbourne, Fergie (Black Eyed Peas), Andrew Stockdale (Wolfmother) en Iggy Pop.

De cd opent meteen lekker met het nummer 'Ghost'. Voor dit nummer wist Slash The Cult-zanger Ian Astbury te strikken. Het nummer brengt je meteen in een lekkere rocksfeer. Lekkere, maar vooral geen overdreven gitaarpartijen en strakke drums.

De samenwerking met Ozzy Osbourne is een van de toppers van de cd. 'Crucify The Dead' begint heel rustig met de herkenbare en verrassend krachtige stem van Ozzy. Al snel wordt het nummer wat steviger, maar keihard wordt het niet.  Zoals in de meeste nummers geeft Slash een gitaarsolo, maar vrijwel nooit duurt deze langer dan een halve minuut. Slash wilde namelijk absoluut geen typische gitaristensoloplaat maken, waarbij elk nummer een ellenlange solo bevat. Met dit album wil Slash namelijk aantonen dat hij ook een goede songwriter is.

Ook de komende vier nummers vervelen geen moment. In ´Beautiful Dangerous´ horen we Fergie, de enige vrouw op het album, een echte rocksong zingen en wederom klinkt het goed, verfrissend. ´By The Sword´ wordt gedragen door de stem van Stockdale, maar laat ook horen dat Slash niet alleen maar rechttoe rechtaan kan raggen. Een iets lager tempo, niet te veel poespas of snarenvertoon, maar gewoon een lekkere en niet te lange solo. Ook de verrassende ballad ´Gotton´ met Maroon 5 zanger Adam Levine verveelt geen moment. Het is de enige ballad op de hele plaat, maar het was geen schande geweest wanneer het er twee waren geweest.

Nu zitten we pas op de helft van de plaat. Ook de komende zes nummers hebben nog veel moois te bieden. ´Watch This´ is het enige instrumentale nummer. Even gaan de remmen helemaal los. Samen met Dave Grohl op de drums en Duff McKagan op bas zet Slash één echte muzikale knaller op de plaat. Ook de nummers met Lemmy, Kid Rock en Myles Kennedy, die de vaste zanger van Slash zal zijn tijdens de tournee, zijn geweldig en heerlijk om te luisteren.

Overal wist Slash de juiste zanger aan het juiste liedje te linken én was de verkorene ook bereid mee te werken. Dit heeft geresulteerd in een gevarieerde hardrockplaat. Al zijn de songs meestal niet snoeihard, rocken doen ze zeker. Hoewel ik me afvraag of de cd ook zo geweldig zou zijn geweest met slechts één zanger, mag dat de pret niet drukken. Slash heeft al aangegeven dat hij meer een bandjesmens is en met één soloplaat in de zoveel jaar gaat het zeker niet vervelen. Ik ben erg benieuwd naar zijn optreden op Pinkpop!

Tracklist
01. Ghost - Ian Astbury (The Cult)
02. Crucify The Dead - Ozzy Osbourne