CD: Mazgani - Ladies & Gentlemen, Introducing...

Op de cd-hoes zien we een strenge man met een grote neus en een zorgvuldig gekamd sikje. Echt vrolijk en vriendelijk komt hij niet over. De cd Ladies & Gentlemen, Introducing... van Mazgani maakt duidelijk dat de Portugese zanger inderdaad niet vrolijk is en dat hij tobt met verschillende maatschappelijke- en persoonlijke problemen.

Mazgani

Opener 'Thirst' begint volledig vocaal met de zin "Come closer Moses, come closer Jesus. bring me your water, to heal my thirst." De muziek is rauw en Mazgani zingt vol overtuiging over zijn dorst. Het lied eindigt met een wending: "Please change my past". Meteen is duidelijk dat het Mazgani niet voor de wind gaat.

Ook in 'Rebel Sword' speelt het geloof een rol. Rustig constateert Mazgani "The world is in pain, for a better day". Erg optimistisch is hij niet. Die dag zal niet komen zo stelt hij en het enige wat nog kan helpen is bidden. Gedurende het nummer zwelt de boodschap aan en groeien de bluesklanken. Op het einde schreeuwt Mazgani het uit. Het nummer zit vol met emotie en overtuiging en weet je helemaal te raken.

'Broken Tree' begint met een heerlijke bluesrif. Opnieuw de rust in de stem en het pessimisme in de boodschap. Mazgani heeft het zwaar. Hij ziet de mens als een vergankelijk wezen en als een nietig schepsel in het immense heelal. In de tweede helft van het nummer groeit de muziek met de steeds krachtiger wordende stem van Mazgani om vervolgens abrupt te eindigen.

In 'Somewhere Beneath This Sky' blijkt Mazgani ook nog persoonlijke problemen te hebben. Geëmotioneerd bezingt de zanger hoe zijn relatie is stukgelopen. De Portugees is zijn doel in het leven en zijn veilige thuishaven verloren. En de problemen met de liefde houden maar niet op. In 'Strong Holy' constateert Mazgani dat hij zijn grote liefde niet voor zich kan winnen. Hij hoopt dat ze gelukkig zal worden met iemand anders, want aan hem is het niet besteed.

Op de lekkere en voortstuwende bluesritmes na, is de cd muzikaal niet enorm bijzonder. Meestal hoor je niet meer dan wat begeleiding van een akoestische gitaar ondersteund door standaard drums. Toch is dit juist de kracht van de plaat. De stem van Mazgani bevat meer kracht, emotie en overtuiging dan welk instrument ook. Zijn stem is het belangrijkste instrument en dat verandert geen moment.

Wanneer je zin hebt in enkele luchtige liedjes dan ben je bij Mazgani helemaal aan het verkeerde adres. De Portugees heeft veel persoonlijke problemen en is erg pessimistisch. Dit levert een cd die bol staat van passie en pijn. Voel je je al niet zo gelukkig? Luister dan zeker niet naar Ladies & Gentlemen, Introducing... Mazgani weet je namelijk helemaal mee te sleuren in zijn eigen problemen.

Tracklist
01. Thirst
02. Rebel Sword