Concert: Alphabeat - The Beat Is...-tour

De voormalige melkfabriek stroomt aardig vol met bezoekers. De mensen die de grote zaal binnen komen lopen hebben over het algemeen een aparte kledingdracht: vetkuif, alternatieve kledij, jaren '80-outfits, brillen met dik en groot montuur en ga zo maar door. Het lijkt op sommige momenten net alsof je een Grease-bijeenkomst bijwoont. Waar de FOK! is de reviewer te vinden? Bij de tour van Alphabeat in de Melkweg te Amsterdam.

Alphabeat
Alphabeat

Na enige tijd dimmen de lampen. Een bombastisch geluid galmt door de boxen als de bandleden van Alphabeat de drums en gitaar bespelen. Als de podiumverlichting aanknalt rennen Stine Simonsen en Anders SG het podium op. Direct start het nummer ‘Fantastic 6', die luidkeels door het publiek wordt meegezongen. Alle bandleden die achter een instrument staan of zitten dragen een blauw overhemd met witte broek, terwijl Stine en Anders wat...ehm... anders dragen. Zwart met wit is de dresscode voor de zang van vanavond, volledig in stijl met de kleding van de bezoekers.

Over de hele avond gezien spelen ze de meest bekende nummers van het eerste album en de lekkerste tracks van het tweede. Een mooi voorbeeld is de hit '10.000 Nights', die als eerste track het dak van de Melkweg afknalt door de grote publieksparticipatie. Van het nieuwe album weet 'Chess' hoge ogen te gooien, net als het nummer ‘DJ' en de grootste hit van Alphabeat tot nu toe: 'The Spell'.

Instrumentaal wordt alles goed gespeeld. Het is en blijft zeer knap om een showcase van vijf kwartier weg te geven als je al springend gitaar en/of piano speelt en dan ook nog energie over hebben voor een indrukwekkende encore.

Na het spelen van het eerste nummer valt het al meteen op dat naar Alphabeat nog een groep zeer vaak op het podium te zien is. Niet voor, niet na, maar tijdens het optreden welteverstaan. De heren van Alphabeat zijn zo energiek heen en weer aan het springen, gooien, smijten, klimmen en feesten dat de technici bijna continu op het podium te vinden zijn. De man die de meeste schade op zijn naam heeft weten te brengen is zanger Anders SG. Zoals we van hem gewend zijn spring en huppelt de man met zijn tamboerijnen over de speellocatie, waardoor er regelmatig een microfoonstandaard omlazert, tamboerijnen kapot vallen als Anders ze niet opvangt na het gooien en zelfs apparatuur weet te slopen. De technici zijn not amused, dat is duidelijk af te lezen van hun gezichten.

Hoe rustig Stine is, des te drukker is haar medezanger Anders SG. Het energieke van SG is dermate groot dat je er als kijker moe van wordt. Rond de helft van de set begin je je ook steeds meer af te vragen of het allemaal wel gemeend is van de zanger om zo leip uit de hoek te komen. Na verloop van tijd wordt het geeneens meer leuk maar meer vervelend om naar te kijken. De focus kun je ook niet verplaatsen naar een ander bandlid, Anders SG blijft toch wel in je beeldveld hangen. Het letterlijke hoogtepunt hiervan blijkt in de encore te zitten bij het nummer 'Fascination'.Voor de niet-kenners: Er zit een bridge in het nummer die langzaam wordt opgebouwd met de teksten 'The words on your lips / Say the words'. Al fluisterend wordt de 'Prescination' gestart, een bombastisch geluid met de twee zinnetjes tekst, waarna het nummer 'Fascination' wordt ingezet. Na enkele verzen is het weer tijd voor de twee zinnetjes om de entree te maken. Terwijl dit wordt gezongen grijpt Anders SG de twee monitoren (versterkers voor de bandleden) vast, stapelt ze op en gaat op de monitoren staan zingen en gillen. De technici weten niet waar ze het zoeken moeten en na enkele angstige en kwade blikken in de coulissen met elkaar te hebben gewisseld sprint iemand naar de wankelende en onstabiele monitoren om ze vast te houden. Wat Anders in zijn hoofd haalde weet niemand, maar dat hij zichzelf en anderen in gevaar brengt met zijn overenergieke 'act' had ik niet verwacht.

Alphabeat
Alphabeat

Al met al is het optreden goed gelukt. Naast de grotere tracks van ‘This Is Alphabeat' zijn er ook meerdere nummers van ‘The Beat Is...' gespeeld. Na vanavond weet je precies waar je aan toe bent met het nieuwste album, namelijk een iets strakker en enigszins geordend gespeeld geheel dan zijn voorganger. Er is veel energie in het concert gestoken, maar als je het mij vraagt veel te veel energie van de hoofdzanger. Dit is dan ook het grootste probleem aan vast van de avond, waardoor de waardering ook niet hoger komt te liggen dan drie sterren.

Setlist
1) Fantastic 6
2) Always Up With You