CD: Customs - Enter The Characters

De Editors wouden er zelf niet aan, een nieuwe plaat maken die als twee druppels water leek op hun vorige materiaal. Interpol laat al een aantal jaren niks meer van zich horen, maar nu zijn er enkele Zuiderburen die het geluid van de twee bands omarmd en bijna doodgeknuffeld hebben. Het zal het juk van de band worden waarschijnlijk, de vergelijking met bovengenoemde groepen en uiteraard die van Joy Division. De één zal het gooien op plagiaat of simpelweg kopiëren, de ander zat al een tijdje te wachten op materiaal waarin de geest van Interpol in gereïncarneerd is. Awel, dan is er nu voor deze muziekliefhebbers Customs, met hun debuutplaat Enter The Characters.

Customs

Kopie of niet, verdomd lekker klinkt het wel en er zullen tientallen bandjes willen dat ze zo'n geluid neer kunnen zetten. Donker, dynamisch, aanstekelijk en uiterst vriendelijk voor het oor. De radioluisteraards zullen de single 'Rex' vast al eens gehoord hebben en automatisch het eerste zinnetje "How is Denmark?" meegeblèrd hebben. De ratelende gitaar, de hypnotiserende synthesizer en het galloperende refreintje klinken heerlijk. Diezelfde sfeer heeft het leeuwendeel van de plaat. 'Justine' is nog zo'n radiovriendelijke track met hitpotentie. Strakke drumpartijen, energieke riffjes en een herkenbaar refrein zijn hier het devies. De plaat staat bol met jaren tachtig retrohitmateriaal maar niet alleen Editors en Interpol lijken van invloed te zijn geweest. 'Talk More Nonsense' is een remake het nummer 'The Architect' van dEUS, daar kan de band gewoonweg niet omheen.

Customs

Om Customs nu meteen om te dopen tot plagiaatkampioenen van het jaar gaat wat ver en eigenlijk is het ook niet helemaal terecht. Het lijkt allemaal heel erg op andere bands, maar als het resulteert in een dijk van een plaat en strakke tracks, is dat dan erg? Moeten de heren dan aan de schandpaal of juist op de hoogste trede van een podium? Voor de liefhebber van dit melancholieke maar aanstekelijk Joy Division geluid zal het een worst wezen. Die kan de plaat blind kopen en er erg gelukkig van worden.