CD: Elske DeWall - Balloon Over Paris

"I'll send more stroopwafels" staat er vermeld in de thank you-liners van het album Balloon Over Paris. Dan weet je dat je te doen hebt met een oerhollandse meid die met hulp vanuit het buitenland een plaat heeft gemaakt. Samen met Randy Crafton en Kaleidoscope Sound in New Jersey heeft 'onze' Elske DeWall haar eerste solo-album afgeleverd. Door de pers is ze gedoopt tot het best bewaarde geheim uit Friesland, maar toen ik haar nummer 'A Day Like Today' voor het eerst hoorde was het alsof de Nederlandse Amy MacDonald was opgestaan. 'A Day Like Today' is zo'n perfect pakkend singer-songwriter werkje dat je meesleept en enthousiast maakt en internationaal tevens hoge ogen kan gooien. De Friese invloeden of de kenmerken van Ilse DeLange hoor je er hier niet aan af.

Elske
DeWall

Een nieuwe 'Ilse' zou je misschien wel op andere tracks van het andere album kunnen voorstellen, maar dan zonder de country-snik en het lichte accent dat bij DeLange toch vaak een rol speelt. Een Hollandse Amy MacDonald is ook tekort door de bocht, want op de liedjes met een hoger tempo na is de sfeer de het album heel anders. Berusting klinkt door haar nummers heen en ook iets liefs en zorgzaams. De openings- en titeltrack 'Balloon Over Paris' begint bijvoorbeeld traag, met de liefelijke stem van DeWall over enkele arrangementen. Het heeft iets zachts en goedaardigs, zowel de sfeer als haar stem. Een liedje als muzikale troost en ondersteuning voor degenen die hun relatie verloren zagen gaan. 'Forget' bevat een akoestische gitaar die vrijwel gelijk is aan het intro van 'Drive' van Incubus, maar ook hier zorgt Elske voor de ommeslag in sfeer. In 'Come See The End In Me' gaat het tempo iets omhoog en ontrafelt zich een prachtig popliedje onder meer ondersteund door piano en akoestische gitaar.

Elske
DeWall

Elske DeWall was misschien eerst wel het best bewaarde geheim van Friesland, maar ze staat nu op punt van nationale doorbraak. 3FM heeft haar al omarmd, en ook in De Wereld Draait Door liet ze al van zich horen. Met dit debuutalbum zal haar bekendheid zeker toenemen. Het was wel weer eens tijd dat er na Charlie Dée weer een pakkende vrouwelijke singer-songwriter opstond. Een plekje op Lowlands moet dan ook wel lukken hopelijk.