CD: Konrad Koselleck Big Band - My Favorites Sing!

Konrad Koselleck is een nieuwsgierige kerel. De Nederlander (die overigens geboren en getogen is in Duitsland) heeft zich al tijden afgevraagd hoe ver je met een big band kan gaan. Met een internationaal gezelschap van muzikanten heeft hij een project in elkaar gedraaid wat zeker niet verkeerd klinkt: Konrad Koselleck Big Band. Om het ook voor Konrad specialer en nóg leuker te maken laat hij zijn grote favorieten plaatsnemen achter de microfoon. De titel van de cd is daarom ook niet zo verrassend My Favorites Sing! geworden.

Konrad

Edwin Rutten trapt af met 'Hé Pap'. Vanuit het oogpunt van een kind worden vragen gesteld waar bijna geen antwoord op te vinden is, maar die bijna iedereen zich afvroeg of misschien nog steeds afvraagt. "Hoe veel is oneindig, waarom is water nat(...)Hoe lang is het steppen van hier naar Parijs, waarom kun je lopen op ijs?" Prachtige vragen die je alleen vanuit het oogpunt van een kind kan en ook durft te stellen. Toch zit er een vraag bij die zowel jong als oud zich af kan vragen als je Edwin Rutten een beetje kent. "Wanneer komt Ome Willem nou op tv?"
Na Rutten is er ook een podium voor Lydia van Dam, Esra Dalfidan, tweemaal Claron McFadden ook twee keer Ellen ten Damme. Laatstgenoemde zingt, ondanks haar Nederlandse achtergrond, twee tracks in het Duits. ‘Seeräuber-Jenny' (zeerover Jenny) is de eerste track, bekend van de opera ‘Three Penny Opera'. Zowel Ten Damme als de band geven een nummer weg van jewelste. De alto sax heeft ook een solo die je je oren iets beter doet laten spitsen, met dank aan Tini Thomsen.

Mocht je nog niet overtuigd zijn door het kunnen van Konrad en zijn bonte verzameling artiesten, draai dan track nummer zes met de titel ‘I Know This Song'. Deze titel is meegegeven omdat het volgens Kosselleck allemaal zo swingend en vooral bekend klonk, dat het niet meer dan logisch was om de track zo te noemen. Van een heerlijke jazzsfeer zoals je die kan kennen uit de oude films, bekende musicals zoals bijvoorbeeld Cabaret en de muziekstromingen op het gebied van jazz door de jaren heen: je vindt het allemaal terug. Als lekkere kers op de taart zijn ook nog vier solo's te horen van vier verschillende instrumenten.

Er valt niet anders te zeggen dan dat Koselleck een album heeft afgeleverd waar hij met recht trots op kan zijn. De gespeelde jazz is makkelijk toegankelijk en heeft dus geen getraind oor nodig. Sit back, relax en draai die cd. Of zoals Konrad in de inlay van het cd-hoesje schrijft: ‘Hope you enjoy the ride as much as we did. Bon voyage.'

Tracklist:

1) Hé Pap (ft. Edwin Rutten)
2) Come Rain Come Shine (ft. Lydia van Dam)