DVD: Carmen van het Noorden

Een film waarin het verhaal verteld wordt door een rapper, Tygo Gernandt (weer) als agent, de bloedmooie Sanguita Akkrum en 'good old bad guy' Thom Hoffman. Een Nederlandse film met ballen! Carmen van het Noorden is gebaseerd op een heel oude novelle uit 1845 dat in 1919 is verfilmd door de grootvader van de huidige regisseur Jelle Nesna. Genoeg geluld over de trivia; we gaan het over de film hebben.

Carmen van het Noorden cover
Joz (Gernandt) is een politieagent die gepromoveerd wordt tot rechercheur. Hij krijgt vrijwel direct na zijn promotie een grote zaak toegewezen. Er is een prostituee vermoord en aan Joz de taak de dader te vinden. Hij staat op het punt te trouwen met zijn Maryam, zijn Turkse vriendin, maar zijn relatie komt onder druk te staan door zijn drukke nieuwe functie. Hij wil namelijk alles op alles zetten om zijn eerste zaak succesvol af te ronden.
Tijdens zijn onderzoek komt Joz in aanraking met de verleidelijke hip-hop zangeres Carmen. Deze bloedmooie vrouw brengt het hoofd van Joz op hol en dat helpt hem niet zijn onderzoek te doen. Daarnaast komt zijn relatie nog meer onder druk te staan omdat hij zich niet van Carmen kan losmaken; ze blijft in zijn hoofd zitten. Hij zet zijn toekomst op het spel wanneer hij in een gevaarlijk spel tussen liefde en lust verstrikt raakt.
Carmen van het Noorden screenshot
Carmen is naast haar werk als zangeres ook werkzaam in een visfabriek, waar ook de vermoorde prostituee werkte. Carmen heeft niet bepaald veel vriendinnen in de fabriek en raakt nogal eens slaags met haar collegae. Juist omdat ze haar woede niet altijd onder controle heeft, wordt ze in verband gebracht met de moord op de vrouw van lichte zeden. Joz ziet het net om zich heen steeds verder sluiten; hij wil Carmen, maar wil ook de moordenaar pakken.
Carmen van het Noorden screenshot
De extra's die op de schijf staan, verdienen ook enige aandacht. Zo geeft de Making of een toffe blik achter de schermen, al lijkt deze eerder op tv te zijn geweest. Er wordt namelijk na een 'aflevering' gesproken over het vervolg dat je volgende week kunt zien, slordig wel. Daarnaast is een clip te zien van de oude versie van Een Carmen van het Noorden, de film uit 1919. Een stomme film, die leuk is om even te zien, maar die je ook snel weer uitzet.
Carmen van het Noorden is een snelle, harde film waarin liefde en lust de hoofdmoot vormen. Het bijzondere aan deze film is de manier waarop de verteller een rol speelt binnen het verhaal. Wanneer hij vertelt, is rapper Duvel (met uitgesproken Rotterdamse tongval) steeds getuige van hetgeen in de film gebeurt. Wij als kijker zien hem wel, maar de hoofdpersonen in de film zien hem niet. Daarnaast knallen de dikke hip-hop beats, gemaakt door Perquisite, van het scherm af. Een verrassend goede film met een heel tof einde. Een aanradertje dus!