Interview: Steffen & Flip (New Kids)

Het is een frisse middag in Amsterdam. De deuren van het Backstage Hotel staan open en na betreding word ik doorgewezen naar het cafégedeelte. Twee kleine deuren zwaaien naar binnen open en een nostalgisch café groet me. In het midden van het zaaltje staat een grote tafel met meerdere stoelen, met Steffen Haars en Flip van der Kuil aan de ene kant. Na nog enige tijd wachten totdat de interviewers van Playboy Magazine klaar zijn met de ondervraging, neem ik plaats. Steffen heeft op zijn rechterarm een grote tatoeage met daarop in zeer stilistische letters ‘Maaskantenaar' staan. "Ja, maar die had ik al voor de show hoor. Tim trouwens ook, maar hij heeft hem weg laten werken door de grime. Hij blijft mij er ook mee plagen omdat hij de eerste was met die tatoeage".

De bebaarde Steffen en besnorde Flip zijn al de hele dag bezig met interviews. 's Ochtends begonnen ze om zes uur in de ochtendshow van Giel Beelen met het eerste gesprek en ze gaan nog door tot zes uur in de avond. Om de dag door te komen zitten de heren lekker aan het bier. Finkenbrau welteverstaan. "Die gasten van Playboy Magazine hadden een sixpack meegenomen van Finkenbrau, omdat dat ook in de serie te zien is. Lekkere research hebben ze gedaan." Een beetje kijker weet dat de vijf heren uit Maaskantje aan de Schultenbräu zitten te lurken. Waarom dat merk? Steffen legt het uit. "We hebben gekeken en Schultenbräu heeft gewoon het lelijkste blik wat er was. En het is natuurlijk erg goedkoop." Dat goedkope kwam goed uit. Er is in totaal voor bijna 400 liter aan bier ingeslagen voor de opnames. "Maar het grootste deel hebben we gewoon weggegooid en leeggespoten." Met een grote glimlach zegt Steffen dat er nog wel veel bier over is gebleven. "Mijn vader dronk weken na de opnames nog steeds Schultenbräu."

Wie New Kids kent, kent mogelijk ook zijn voorganger New Kids On The Block. Twee seizoenen lang sierden de Brabantse aso's het internet. Een naamsverandering was nodig. "Het was gewoon stom van ons dat we het New Kids On The Block noemden. Als je het op Google intikt krijg je een meteen hits van die shitband. Dat gaat natuurlijk tegen je werken als je een dvd uitbrengt." Maar dat tweede, een dvd en ook eerst op televisie komen, bleek nog een grote opgave. "We hebben vijf jaar rondgelopen met dit idee. Eerst MTV, maar zij hadden een sponsor nodig. Probleem was alleen dat geen enkel merk zich wilde koppelen aan onze grove humor. We hebben echt een tijd geprobeerd om het te verkopen en Comedy Central had uiteindelijk interesse in de meeste filmpjes." En Comedy Central als werkgever, daar is Steffen blij mee. "Als ik tv kijk, dan kijk ik Comedy Central. En dat meen ik, ook zonder te slijmen. We hebben veel vrijheid en dat vind ik belangrijk."

Het gebeurt echter wel dat die vrijheid moet worden ingeperkt. Zo zijn er twee grappen aangepast voordat er echt werd opgenomen omdat het niet door de beugel kon. Flip: "Er is een scène dat Tim een pistool van de agent heeft gejat. Hiermee gaat hij richten enzo, maar ook op een jongen in judopak. Dit idee was eerst groter, namelijk dat hij het pistool in de mond van de jongen stak en hem op de knieën dwong." De andere grap ging ook redelijk ver. Het stukje waar Barrie zijn scooter aan een vechtend stel wil verkopen is ook aangepast. "In het script stond dat de vrouw die in elkaar werd geslagen zwanger was en ze ook een knietje in haar buik kreeg. We moesten er wel om lachen, maar dat vonden ze een te expliciet beeld. Maar het filmpje is er niet minder goed door geworden zonder die grap."

Flip en Steffen

Voor de fans en geïnteresseerden ligt de dvd New Kids in de winkels. Op het schijfje staan naast alle 19 sketches ook een ware shitload aan extra's. Denk hierbij aan onder andere de Making Of van iedere sketch, de Making Of en videoclip van 'Broodje Bakpao', foto's, audio, bumpers en leads een hilarisch audiocommentaar onder de afleveringen en ook de ‘farttrack'. Je kan hier alle afleveringen bekijken met een farttrack op de achtergrond: scheten, ruften en knetters. Flip zit met een ondeugende glimlach op zijn gezicht te kijken. "Ik kan New Kids eigenlijk niet meer kijken zonder de farttrack. Ik lig dubbel om iedere ruft die wordt gelaten. Maar iedereen, van baby tot opa, lacht om een ruft." Maar het zijn niet ruften die op willekeurige momenten te horen zijn. "Ik heb echt gekeken waar het leuk zou zijn. Als iemand moeilijk kijkt bijvoorbeeld." Steffen: "Ik raad het je echter niet aan om het nuchter te kijken." Flip reageert direct: "Ach, ik heb dit ook niet nuchter gemaakt..."

Enige tijd geleden kon je op FOK! lezen dat Rob Ronalds liep te klagen dat het carnavalsnummer ‘Je kan de groeten uit Brabant krijgen, kut!' van New Kids plagiaat is op een nummer van hem. Steffen wuift dit weg vanwege het gesprek met Giel die ochtend. "Ieder carnavalsnummer lijkt op elkaar. Zing 'lalala' en je hebt al een carnavalsnummer. " Giel had Rob Ronald gebeld zonder dat ze het wisten. Nu bleek dus dat niet Rob maar de producenten van Rob hebben zitten klagen en Rob nergens mee zat. "Dus je hoeft geen rellen te verwachten, haha." Lacherig wordt er gereageerd op de vraag of er na 'Broodje Bakpao' en 'Groeten Uit Brabant, kut' ook een New Kids-cd op de markt gaat komen. ". Het blijft even bij deze twee nummers. "Bij 'Groeten uit Brabant' hadden we iets bij van 'fock it, het is carnaval'. Maar het is echt, echt, echt een kutnummer. Ik ben blij dat we zoiets kuts hebben kunnen doen voor de Nederlandse muziekgeschiedenis."

De ideeën voor het tweede, grotere seizoen van New Kids worden al uitgewerkt. De sketches gaan in plaats van een kleine vijf minuten nu rond de twintig minuten duren. "Het wordt een groot verhaal. Je moet het echt vanaf aflevering 1 kijken zodat je meer van het verhaal mee kan krijgen." Flip: "Maar daar mogen we niet al te veel over zeggen... Alleen iets met 'explosie', 'het woord kut komt er in voor', 'Manuela krijgt een grotere rol' en 'friettent' ." Over de groene Opel Manta wordt niks gezegd, maar als het aan de eigenaar van de auto ligt is het geen probleem. "Hij leent ons zijn auto uit voor de opnames. Als hij er in rijdt wordt hij ook wel eens aangehouden door mensen die er mee op de foto willen." Maar naast het nieuwe seizoen zijn er ook al plannen de revue gepasseerd om een film te maken. "Het lijkt ons erg gaaf om ieder jaar minimaal één film te maken met onze humor, ook met hetzelfde clubje."

We gaan nog even een periode terug, namelijk naar Depulpshow. Deze show had al de grove, platte en directe humor die we nu kennen van New Kids, ook onder leiding van Steffen en Flip. Na vele afleveringen hebben ze toch besloten te stoppen met het project, tot gemis van velen. Steffen: "Ik vind het wel leuk om te horen dat mensen er nog steeds van houden." Er gaat een blik heen en weer tussen Flip en Steffen. "Misschien. het lijkt me nog steeds tof om echt dat mongolische te doen, maar dan gaan we echt compleet los. Er zijn dan maar 10 mensen die het echt leuk vinden. Ik ben wel erg enthousiast over dit idee.", waarop Flip tevreden knikt.

Na nog enkele foto's is het na een half uur einde interview. Een andere interviewer lost me af om plaats te nemen tegenover de twee acteurs, schrijvers, producenten en regisseurs. De vraag is niet of we nog van deze twee gaan horen, de vraag is wanneer.

Voor nu: vrolijk carnaval!