MAG

MAG Header

Toen ik te horen kreeg dat er een review moest komen van MAG werd ik al helemaal blij. 'Mag ik eindelijk naar een schietbaan', was mijn eerste gedachte. Een MAG is toch een aardig hard machinegeweer waar je als man toch wel een flinke Javaanse van krijgt. Met legerschmink op liep ik al naar de voordeur om te vertrekken, totdat ik iets op de deurmat zag liggen. Een klein vierkant doosje met drie zilveren letters sierde de voorkant van de nieuwste PS3-game van Zipper Interactive, namelijk MAG.

Welkom in MAG

Zipper Interactive staat bekend om de gehele SOCOM-reeks die voor de PlayStationconsoles ooit was uitgekomen. Na daar een punt achter te hebben gezet dachten ze dat het tijd was voor een vernieuwing. Een revolutie, welteverstaan. Deze revolutie begint in februari onder de codenaam MAG. MAG is een MMOFPS, wat staat voor multimassive online first-person shooter. Dat er is gekeken naar de onlinefuncties van de game, valt al meteen op als je de game start. Nog voordat je een kogel kan lossen krijg je eerst settings en updates binnen die een dikke 90 MB wegen. Na dit te hebben voltooid is het tijd om, zoals bijna iedere game kent, de basics in te stellen.

Een personage maken kan heel gemakkelijk. Je kan kiezen uit negen van tevoren ingesproken stemmen en er moet een selectie gemaakt worden uit vijftien hoofden. De outfit waar je mee begint is voor iedere faction hetzelfde. Over factions gesproken, hieronder lees je daar meer over.

Factions en alleenspel

Door de hele game heb je de selectie tussen drie factions. Je kan spelen als Valor, S.V.E.R. of als de Raven. Naast een eigen blitse uniform heeft iedere groepering ook een eigen wapenset. Hier kijken we later naar, eerst een korte intro van allen.

Tijdens het spelen van de game wordt je in geen enkel opzicht wijzer over de achtergronden van de verschillende fracties. Mocht je behoefte hebben aan meer achtergrond van de groep waar je voor of tegen schiet, dan kun je dit doen door in het optiemenu voor het selecteren van een personage een PMB te selecteren. Naast een korte bio over de groepen zelf is er ook de mogelijkheid een promovideo te bekijken over de fractie, waarin je meteen in-game beelden ziet.

Valor

Valor Company Incorporated is een groepering van de Amerikaanse overheid, opgericht door voormalige Amerikaanse officieren. De basis staat in Alaska, maar het team wordt wereldwijd ingezet. De meeste werknemers van de groepering zijn veteranen afkomstig uit onder andere Mexico, Amerika of Groot-Brittannië. Mocht je meer willen weten, ga dan naar de website: www.valor-co.com.

S.V.E.R

By far zijn de outfits van de S.V.E.R. (Seryi Volk Executive Response) het vetste. Zeer brute maskers, legerkleding en gemodificeerde voertuigbeplating. De rebelse groep bestaat voornamelijk uit Tsjetsjenen, Indonesiërs, Chinezen en Russen en komt van oorsprong uit de Tsjetsjeense Republiek. Mocht je een dubieuze achtergrond hebben of een geschiedenis die een zwarte pagina beslaan in de geschiedenis van het land, dan ben je van harte welkom bij de S.V.E.R. Interesse? Word lid op www.sver-services.com

Raven

Iets dichter bij ons Nederlandse huis vinden we in Wenen de groepering Raven Industries. Duitsers, Fransen en Italianen vechten met de state-of-the-art-wapens waar Raven aan is gekomen. In plaats van oorlogsveteranen bestaat de groep grotendeels uit burgers die een intens harde training hebben ondergaan. Want ja, waarom echt het veld in gaan als je net zo makkelijk frontliniegevechten kan simuleren? Interesse? Dan is www.raven-gmbh.de jouw site.

MAG speelt zich af in de toekomst, twintig jaar vanaf nu om precies te zijn. Drie factions vechten tegen elkaar in het 'Shadow War'-conflict. Dit is eigenlijk het enige wat je hoeft te weten, want dieper gaat het verhaal ook niet. En ik moet zeggen, het verhaal mis ik ook niet.

Voor we echt in het enorme online spektakel duiken, blikken we eerst kort op de single-player. Ik zoek mijn woorden met zorg uit, dus het woordje 'kort' staat er zeker op zijn plaats. Het one player-gedeelte kun je zien als een tutorial waar je gewend kan raken aan de toetsen. Het geijkte komt voorbij in een stormbaanachtige setting. Over een hekje springen, stukje hurken, paar meters over de buik kruipen, schieten, granaten gooien en voertuigbeheersing. Hier kom je er achter dat qua schieten de toestenmapping even wennen is. Gelukkig kun je naar eigen wens alles aanpassen, dus dit probleem is snel opgelost. Al met al een zeer korte singleplayerervaring, maar de ware aard van MAG ligt natuurlijk in het online aspect.

MAG

MAG het ietsje meer zijn?

Hoe krijg je in godsnaam een goede verdeling als je met 256 man in een enkele gameserver loopt te knallen? Eerst wordt in het online menu gezocht naar twee teams die als eerste vol zijn, dus 128 personen per faction. Als dit is gebeurt volgt er een automatische selectie voor een map. De game start en weer komen er onderverdelingen, namelijk in peletons en squads. Peloton A kent, net als Peleton B, teams Alpha, Bravo, Charlie en Delta. Iedere squad telt 8 mensen, waardoor je dus met maximaal 7 anderen in een enkele squad zit.

Er moet wel gezegd worden dat het een unicum is om met 256 mensen te spelen. Tijdens het laden van de game disconnecten altijd al 10 tot 20 mensen en in de eerste vijf minuten vallen ook mensen weg. Maar hoe je het ook wendt of keert, niets dan respect voor Sony dat de servers lagless kunnen draaien met zo'n 200 mensen voor een volledige game.

Minder is het feit dat van de vier gamemodi maar een enkele modus 256 personen ondersteunt. Dit is de modus Domination. Het aanvallende team heeft spawnpoints verspreidt aan de randen van de map. Het doel is om objectives te vernietigen of over te nemen, om vanuit hier door te stomen naar een grotere objective die veroverd moet worden. Het spreekt voor zich dat het verdedigende team dit moet verijdelen.

Naast Domination krijgen we drie andere modi voor de kiezen. In Sabotage kun je met maximaal 64 mensen strijden om controlepunten en belangrijke locaties. Doel is dat de aanvallers eerst twee punten moeten veroveren om daarna het hoofdpunt te vernietigen. Een andere 64-speler gamemodus is Suppression. Dit is te vergelijken met de gemiddelde Team Deathmatch, uitleg niet nodig. De vierde en laatste gamemodus is Acquisition. 128 mensen vechten om twee speciale prototypes die gejat of verdedigt moeten worden. Dit alles vindt plaats in grote maps die per gamemode verschillen. Er zijn twaalf maps beschikbaar, verschillend per team en gamemode.

Per kill, gehealde teammaat, vernietiging/verovering van een punt of overwinning krijg je XP-punten. Des te meer je haalt, des te sneller je levelt en je leuke prijzen kan vrijspelen. Nieuwe wapens, vizieren, grepen voor de wapens, conditie en ander leuk speelgoed is beschikbaar.

Mocht je aan het begin van je carrière de keuze gemaakt hebben voor bijvoorbeeld sniper terwijl je toch liever als commando over het veld rent? Bij 3000 carrièrepunten kun je van class wisselen, wat extra XP als voordeel heeft per class. Mocht je weer niet tevreden zijn, dan kun je na 5000 punten weer een switch maken.

Onverborgen gebreken

Niet alleen de serverintensiteit en maps zijn groot, er is ook nog iets anders waar ik minder warm van wordt: graphics. Gooi een random granaat en bekijk de ontploffing. Bij wijze van spreken zou je de pixels kunnen tellen. Maar niet alleen de ontploffingen zijn ruk, ook het level design en modelling had beter gekund. Bomen en gras zijn grafisch zo lelijk als de pest, kogelinslagen zien er niet uit, de rook en explosies… Tsja, wat niet. Voor een game op de PlayStation 3 had ik grafisch toch wel een stuk meer verwacht. Natuurlijk, om 256 mensen in een enkele game te plaatsen en alles nog hemels te laten lopen is lastig, maar ga dan niet snijden in het grafische aspect. Aan de andere kant: waar moet je dan op gaan bezuinigen?

Ook kleeft er zo nu en dan een nadeel aan het formaat van de levels. Het komt voor dat je een grafeind moet lopen voordat je eindelijk bij de objective bent, je ontvangt een kogel tussen de ogen en respawned weer in the middle of nowhere. Of het fijn is om tegen 126 mensen te spelen is ook nog maar de vraag. Op strategische punten is het een idiote chaos waar je het overzicht volledig kwijt bent. Ook kun je op je vingers natellen dat van de 126 tegenstanders minimaal 20% ligt te campen met een sniper in een slecht geanimeerd bosje in een diepe, donkere schaduw. Dit is het gevolg en pijnijke waarheid:

Penny

MAG is een leuke MMOFPS voor tussendoor, maar het boeit niet genoeg. Of het ligt aan de lage prestaties van de PS3, het selecte wapenkabinet,  of de algehele sfeer die MAG meedraagt, is is niet de game de shooter van 2010 die hij beloofde te zijn. Het is het allemaal nét niet.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ 256 mensen tegelijkertijd, geen lagg
- Lelijke graphics