DVD: Stranded - The Andes plane crash survivors

"Vrijdag 13 oktober 1972, het Andesgebergte. Een chartervliegtuig van de Uruguayaanse luchtmacht, met daarin een rugbyteam, familieleden, en supporters, stort neer terwijl het onderweg is naar Chili". Zo begon ik de review van het boek 72 dagen in de Andes van Nando Parrado. Na dit boek en de eerder uitgaves van het boek Alive en de gelijknamige film is er nu ook de DVD Stranded-The Andes plane crash survivors.

Net als in het boek van Nando Parrado gaat het in deze documentaire om de mensen en niet om de daden. Alle zestien overlevenden vertellen hun verhaal en maken duidelijk hoe moeilijk sommige daden waren. Wat met name duidelijk wordt is hoe moeilijk het was om uiteindelijk hun eigen geliefden en kennissen op te moeten eten. Ze praten overal heel openhartig over en leggen ook uit hoe ze afzakten naar een lagere vorm van beschaving.

Naast de overlevenden komen ook de mensen aan bod die zich bezig hebben gehouden met de zoektocht naar het gecrashte vliegtuig en die uiteindelijk de overlevenden ophaalden op de rampplek. Ook de herder naar wie Nando de steen met het briefje eromheen gooide om duidelijk te maken wie ze waren, komt aan bod. Hij zegt onder andere dat ze zo erg stonken dat een dier er nog niet aan zou denken om ze aan te vallen.

Over het algemeen is dit een schitterend samengestelde documentaire. Alle beelden en nagespeelde stukken zijn zo waanzinnig goed gemaakt door filmmaker Gonzalo Arijón dat het echt een genot is om te kijken. De manier waarop de overlevenden hun verhaal doen neemt je echt helemaal mee in het verhaal. Een klein minpuntje is er wel en dat is de achtergrondmuziek. Regelmatig zitten er piepjes in die op den duur irritant kunnen worden.

Extra's zitten er bij deze disc niet bij, maar er is ook een andere twee-dvd versie te krijgen waarop onder andere een making-of staan plus nog meer stukken uit de interviews. Al met al is deze documentaire naar mijn mening een absolute must-have en ik zal hem denk ik nog vaak bekijken, hij krijgt van mij vier sterren.