CD: The Black Box Revelation - Silver Threats

In de wandelgangen van Lowlands 2009 werd The Black Box Revelation genoemd om ook in de Charlie-tent op te treden naast o.a. Temper Trap. Zowel voor als achter de schermen werd de Belgische band genoemd om misschien in 2010 naar voren te komen. Maar voordat ze dat (misschien) gaan doen krijgen we in het beign van dit nieuwe jaar hun nieuwste album voor de kiezen, namelijk Silver Threats. Lekker in de winkel laten liggen of halen die plaat?

the Black Box Revelations

Déjà vu?
Al bij het eerste nummer 'High On A Wire' is er een zeer hoog 'ik ken dit ergens van'-gehalte. De gitaren in de intro klinken al dermate bekend dat de rest van de track ook erg voorspelbaar lijkt. Een zeer sterke overeenkomst is te horen met het nummer 'Spread Your Love' van Black Rebel Motercycle Club. Er moet natuurlijk wel bij worden gezegd dat beide nummers toch ook verschillen, maar de overeenkomsten zijn zeer sterk te voelen. Ook het intro van 'Where Has All This Mess Begun' doet meteen denken aan 'Another Way To Die' van Jack White en Alicia Keys. De rest van de track is wel geheel anders, maar toch weer een gevoel van herkenning. Ergste punt van herkenning is track 8 met de titel 'Our Town Has Changed For Years Now'. Het nummer heeft de hele tijd een gitaarriedeltje dat bijna angstaanjagend veel lijkt op 'Life In Technicolor II' van Coldplay.

De elf nummers die op dit album staan hebben dan wel bijna allemaal een aardig déjà vu-idee, maar er worden wel nieuwe elementen toegevoegd die andere bands niet hebben. Een eigen geluid is dat in dit geval niet, maar wel een opvallende zangstem. Zangers als Jan Paternoster kon je tegen in de garage-muziekstroming, waar dus meteen een kaartje aan komt te hangen: je vindt het fijn om naar te luisteren of niet. Het heeft wat dat betreft wat weg van Nic Cester van de band Jet, maar dan minder volwassen en vol.

Lang niet altijd is het even slecht als wat ik hierboven vertel. Een nummers als '5 O'Clock Turn Back In Time' klinkt goed en hebben een Beatlesque gevoel over zich. Toch dat rauwe, het gedurfde en de akkoorden die je in een ouder Beatlenummer kan vinden. BBR is een garageband met bluesinvloeden, als je het zo mag noemen.

Black box Revelations

Het is echt een cd apart. De muziek is bij sommige tracks zeer makkelijk en goedkoop en de originaliteit is ook niet om over naar huis te schrijven, maar voor een elfnummerig plaatje is het wel te doen. Vooral voor deze cd geldt dat de een het briljant vindt, terwijl een ander het weer een beetje cheesy geheel vindt. Mocht BBR op Lowlands komen dit jaar, loop maar even langs de tent om te horen of je het wat vindt. Ik loop liever door.

Tracklist

1. High On A Wire
2. Where Has All This Mess Begun