Blu-Ray: Passengers

Vliegtuigcrashes zijn vaak genoeg in films of op het journaal te zien. Maar wat gebeurt er eigenlijk met de overlevenden, als die er zijn? Krijgen zij slachtofferhulp? Wat houdt die slachtofferhulp eigenlijk in? En komen ze ooit van het trauma af? Regisseur Rodrigo García geeft met zijn film Passengers antwoord op een aantal vragen.

Anna Hathaway (The Devil Wears Prada) kruipt in de rol van psycholoog Claire Summers. Claire moet vijf overlevenden van een vliegtuigramp begeleiden bij het verwerken van dit trauma. De slachtoffers beweren een explosie gezien te hebben, maar de luchtvaartmaatschappij ontkent alles. Eén overlevende, Eric (Patrick Wilson, Watchmen), wordt verliefd op Claire. De psychologe wil er eerst niets van weten, maar wordt langzaam ook verliefd op Eric. Als de overlevenden één voor één verdwijnen, heeft Claire Eric hard nodig. Hij is de laatste hoop voor Claire.

Meestal gaan films over de vliegtuigcrash zelf, maar in Passengers is dat eigenlijk een bijzaak. De hoofdzaak zijn de overlevenden. Het verhaal klinkt interessant, maar niets is minder waard. De film begint heel soft en de spanning is ver, heel ver, te zoeken. De film oogt mysterieus en spannend te zijn, zie ook de cover, maar faalt daar hard in. De relatie tussen Eric en Claire is redelijk in beeld gebracht en dat komt deels door het matige acteerwerk van Hathaway. Duidelijk is dat ze deze film niet naar een hoger level kan tillen.

Met nog tien minuten is het tijd voor de twist. Eerlijk is eerlijk, die is goed, maar die kennen we al van een eerdere film (spoiler). De eindcollage van beelden, over hoe de vliegtuigcrash eigenlijk is ontstaan, is een lichtpuntje in een matige film. Door de eindcollage zet je met een raar gevoel in je maag de dvd-speler uit en het eind zorgt voor nog een beetje eer voor de filmmakers.

De blu-ray versie heeft ook weinig toe te voegen aan de film. Mooie beelden zijn schaars en wederom zijn het de extra's die schitteren. Schitteren in afwezigheid om precies te zijn. Het blijft een zonde, na de film bekeken te hebben, dat er geen bloopers of verwijderde scènes op de dvd te vinden zijn.

De film is echt geen superflop geworden, maar de cover en de trailer beloofden een ander resultaat. Ze beloofden spanning en mysterie, maar het is eigenlijk een romantisch drama. Met uitzondering van het laatste kwartier is de film matig. Toch krijgt hij twee sterren door onder andere het goed gefilmde einde.