DVD: 9

Tim Burton is bekend geworden bij het grote publiek dankzij de kaskrakers Corpse Bride en The Nightmare Before Christmas. Een regelrechte animatiekoning zou je haast zeggen. Nu is zijn nieuwste creatie, 9, op dvd verschenen. Zou hij in het eerder genoemde rijtje passen?

Cover 9

Het verhaal

In 9 komt een kleine lappenpop genaamd 9 tot leven in een wereld die totaal verwoest is. In deze wereld verblijft hij samen met een stel mechanische monsters en acht andere lappenpoppen, genaamd 1 tot en met 8. De wereld heeft een enorme ramp gekend en de gehele mensheid is uitgestorven. De monsters die rondvliegen hebben tot doel om de negen overgebleven lappenpoppen te vernietigen. Dit leidt tot een opstand van de poppen, maar de andere poppen willen louter blijven schuilen voor het dreigende gevaar. De stoere 9 overtuigt zijn soortgenoten ervan dat zij juist nu moeten samenwerken om voor eens en voor altijd van de monsters verlost te zijn.

Een film over poppen?

Ja, een film over poppen inderdaad. Het is in het begin even wennen hoe het nu zit, maar als je eenmaal in het verhaal zit dan klopt alles ook gewoon. Dat moet ook wel want de film duurt slechts een kleine 80 minuten. Maar de opstand van de lappenpoppen is aandoenlijk om naar te kijken. In 9 herken je direct de stemmen van Elijah Wood, John C. Reilly (beter bekend als de agent uit Magnolia) en Jennifer Connelly. Een sterke stemmencast dus. Dat komt ook wel over als je die film zit te kijken. De haarscherpe animatie doet je sowieso al verbaasd staan en de bekende stemmen doen het daarbij ook goed. Veel wordt duidelijke naar mate je de film kijkt, daar zal ik niets over zeggen. Wel moet nog gezegd dat het een hartverwarmende film is geworden. Het idee van de monsters en het vergaan van de mensheid klinkt niet heel lief en aandoenlijk, maar de lappenpoppen zien er schattig uit en gedragen zich als mini-krijgertjes.

Zo is 9 een film die weer eens gewoon lekker wegkijkt. Je moet wel bij de pinken blijven, maar de film gaat niet dusdanig snel dat je heel veel mist als je even met je ogen knippert. Hij mag dus best in het eerder genoemde rijtje komen. Het is al met al een leuke film geworden die moederlijke emoties bij vrouwen kan opwekken, want wat is ie schattig, die 9.

Screenshot 9

De extra's

De editie die bij FOK! op de deurmat viel, is de Limited Edition van 9. Op deze versie vinden we een aantal extra's dat zeker een bijdrage levert aan de 'look and feel' van de dvd. Zo is ook hier tussen de extra's een aantal deleted scenes te vinden. Die kom je bij het bonusmateriaal negen van de tien keer tegen. Leuk om te kijken, maar niet erg bijzonder. Daarnaast een groot aantal interviews met mensen van de productie, maar ook de acteurs die de stemmen inspreken. Het is erg leuk om te zien hoe het proces van het maken van een animatiefilm enigszins in beeld gebracht kan worden, al is het natuurlijk slechts een klein stukje wat we daarvan kunnen zien. Dit komt mede door het feit dat een langdradige bijdrage hierover ook snel saai kan worden. Je kunt ook kiezen om de film af te spelen met commentaar van een aantal productiemensen. Leuke feature, maar dat wordt vrij snel vervelend, je kijkt op deze manier nogmaals de film en krijgt daarbij bij veel fragmenten uitleg over de manier waarop de scène tot stand gekomen is. Al met al een erg leuke bijkomstigheid, die extra's.