DVD: Inglourious Basterds

Quentin Tarantino laat weer eens van zich horen met zijn ode aan de oorlogsfilm. Inglourious Basterds was een behoorlijk succes in de bioscopen en is nu ook op dvd verschenen. Een oorlogsfilm op z'n Tarantino's, dat moet wel voor spektakel zorgen.

Cover Inglorious Bastards

De Inglourious Basterds is een groep Amerikaanse Joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog naar Frankrijk gaan om daar zoveel mogelijk Duitse Nazi's om te leggen. Als bewijs moeten ze voor hun luitenant Aldo Raine (Brad Pitt) hun scalpen meenemen. Oh ja, ze moeten even honderd van die scalpen naar hun superieur brengen.

Twee verhalen

In de film lopen twee verhaallijnen naast elkaar. Enerzijds is er het verhaal van de jonge Franse Shosanna Dreyfuss die getuige is geweest van de executie van haar familie, maar ternauwernood heeft weten te ontsnappen. Zij is vertrokken naar Parijs waar ze zich een nieuwe identiteit heeft verschaft en een bioscoop runt. Anderszijds is er het verhaal van de Basterds die zoveel mogelijk Nazi's gaan vermoorden, onder leiding van hun exentrieke luitenant Aldo Raine. Good old Diane Kruger geeft ook nog acte de présense als de Duitse actrice, tevens undercoveragente Bridget von Hammersmark. Samen met de Basterds heeft ze slechts een missie: de kopstukken van het Derde Rijk uitschakelen om de oorlog te beëindigen.

Inglourious Basterds Screenshot

Typisch Tarantino

Inglourious Basterds is zo'n heerlijke Quentin Tarantino-film en dat is te merken ook. De wijze waarop je 'gewoon' kunt zien dat de scalpen van de Duitse soldaten worden gefileerd en de 'lifelike' bloedingen als iemand wordt neergeschoten. Ook de rol van Brad Pitt mag zeker genoemd en geroemd worden. De man zet na The Curious Case of Benjamin Button wederom een dijk van een personage neer. Hij kijkt de tweeëneenhalf uur lang op eenzelfde moeilijke manier naar alles wat beweegt en houdt daarbij zijn dikke accent perfect aan. Een topprestatie.

Inglourious Basterds is een film waar eigenlijk weinig woorden over vuil gemaakt hoeven te worden, het is er eentje die je gewoon moet hebben gezien. De lange speelduur is voorbij voor je er erg in hebt en je realiseert je tijdens de film, en zeker naderhand, dat je echt een topper hebt gezien!

Extra's

Wie herinnert zich niet het Death Proof-project waar Tarantino aan meewerkte? De film Death Proof zelf werd vooraf gegaan aan een filmpje over 'Machete'. Iets dat ook compleet geregisseerd was door Tarantino. Ook in Inglourious Basterds heeft hij weer zoiets gedaan. Er wordt een film in een bioscoop in Parijs vertoond over een voor hun heldhaftige Nazi-soldaat, Stolz der Nation heet die film. Tijdens de normale film zie je kleine shots van die film voorbij komen. In de extra's is die volledige film nog eens te bekijken. Een absolute aanrader ook. Daarnaast zijn er de gebruikelijke alternative scènes te zien en een aantal outtakes.