TV: 71 Graden Noord

Leeswaarschuwing: onderstaande tekst kan bepaalde details over de afloop van de aflevering bevatten

In het AVRO-programma 71 Graden Noord reizen (semi)bekende Nederlanders en Belgen voor drie weken naar het koude Noorwegen om daar opdrachten uit te voeren. De vergelijking met Expeditie Robinson is snel gemaakt. Het tweede en derde seizoen werden gepresenteerd door Evi Hanssen en Ernst-Paul Hasselbach. Laatstgenoemde verongelukte eind 2008 tijdens de opnames van het programma in Noorwegen. Bij het ongeluk kwam ook een Belgische productieassistente om. In het vierde seizoen bestaat het presentatieduo uit ex-Lama Ruben Nicolai en de Vlaamse Karoline Kamosi.

Vorig seizoen keerden de deelnemers in shock terug, na het horen van het ongeluk. Dit jaar keerden andere deelnemers terug naar Noorwegen om het programma een vervolg te geven. De overgebleven deelnemers (er zijn al 5 afleveringen achter de rug) zijn de Nederlandse platenbaas Stacey Rookhuizen, autocoureur Christijan Albers en actrice Cystine Carreon (Tippi Wan in Gooische Vrouwen). Ook de Belgische zanger/acteur Stan van Samang, politicus Flor Koninckx en nieuwslezer Thomas van Hemeledonck doen mee aan het programma. De Nederlanders Dick Jol en Irene van der Laar zijn al afgevallen door de traditionele stemming aan het einde van elke aflevering.

In de eerste opdracht wordt de groep verdeeld in tweëen. De drie deelnemers moeten in een boot raften langs een kolkende rivier. Tijdens de vaart moeten ze langs hindernissen en vier vlaggen verzamelen. Het team dat bij de finish de meeste vlaggen heeft wint een "heerlijke massage", aldus presentator Ruben. De opdracht is zwaar, wat te horen is aan autocoureur Christijan: "Godver, puntje, puntje, puntje." Het tweede team stond halverwege vast, doordat de boot op een rots gelopen was. Door goed teamwork kreeg het team van zanger/acteur Stan al snel het heft weer in eigen handen en vaarden verder. Het team van Christijan pakt alle vier vlaggen en lijkt op de overwinning binnen te hebben. Maar het andere team verzamelde ook vier vlaggen én was ook nog eens sneller. Stan, Cystine en Thomas wonnen de prijs en kregen een massage.

De opdrachten zijn goed en spannend gefilmd, maar de tussenstukjes zijn niet altijd even interessant. Competitie tussen de kandidaten is er nauwelijks en de groep gaat als vrienden met elkaar om. Natuurlijk kun je een groep mensen van tevoren niet inschatten, maar een beetje fanatiekere deelnemers zou wel leukere televisie opleveren (zoals bijvoorbeeld bij Expeditie Robinson het geval is). Christijans Godver-counter staat trouwens op drie.

Voor de tweede opdracht moeten de kandidaten even in een warme hot tub zitten. Na een tijdje komt presentator Ruben langs met drie ijsblokken. In elk ijsblok zit een flesje, de bedoeling is om het blok te laten smelten met je eigen lichaamswarmte. In drie duo's moeten de deelnemers zo snel mogelijk het flesje te pakken krijgen. Al schurend tegen elkaar, met de billen of droogneukend op het ijsblok smelt uiteindelijk het blok van Stan en Flor. Actrice Cystine vond het schuren tegen het ijsblok "nog niet eens zo onaangenaam."

De winnaars, Stan en Flor, moeten onderling uitmaken wie de immuniteit krijgt voor de stemming. Flor krijgt het uiteindelijk, omdat hij naar eigen zeggen "de vrijgeleide het meest nodig heeft." Uiteindelijk moet de Nederlandse autocoureur Christijan Albers het strijdtoneel gaan verlaten. Cystine blijft verbouwereerd achter, maar is wel een ronde verder.

Op zich is het programma niet onaardig, maar voelt heel sterk als een aftreksel van Expeditie Robinson. De Eilandraad heet De Eliminatie, Eddy Zoëy is Ruben Nicolai en in plaats van +30 is het -30 graden. Wel zijn de opdrachten uitdagend, maar heeft de productie duidelijk te maken met de ongemakken van het landschap door het missen van echte spectaculaire opdrachten. 71 Graden Noord is leuk, maar zal nooit een gooi doen naar de Gouden Televizierring.

Gemist? Kijk alle afleveringen hier terug