DVD: The Final Destination 3D

The Final Destination is het laatste deel van misschien wel de meest voorspelbare filmreeks ooit. Het plot is duidelijk: er komt een grote crash, iemand ziet het gebeuren in zijn hoofd, het groepje ontsnapt aan de Dood, maar die Dood komt hen achterna. Al drie films lang is het plot hetzelfde en ook in dit vierde deel is het niet anders. Maar "Death saved the best for 3D", aldus het hoesje.

Vol spanning zit ik te wachten op wat er komen gaat. Ik heb het bijgeleverde 3D-brilletje op (zolang de voorraad strekt), chips staan klaar en de afstandsbediening ligt binnen handbereik. Persoonlijk ben ik sceptisch over of het gaat werken, die 3D-brilletjes zien er kwalitatief niet erg goed uit. Vol verbazing zie ik verschillende dingen op mij afkomen: stenen, schroevendraaiers, hekken en zelfs lichaamsdelen. Wel is het beeld minder scherp, maar de 3D-toevoeging is echt tof gedaan. Maar zoals vermeld in de inleiding is het verhaal minder tof.

Het verhaal draait dit keer om Nick en zijn vrienden. Ze zijn aan het kijken naar een autorace, maar Nick (Bobby Campo) krijgt een visioen. In zijn droom ziet hij een auto crashen, die op de tribune vliegt en vele mensen doodt. Als Nick uit zijn nachtmerrie ontwaakt, sprint hij, samen met zijn vrienden en onder andere een beveiliger, uit het stadion. Ze denken de Dood te slim af te zijn, maar nee (wat een verrassing), ontsnappen aan de Dood is onmogelijk.

Nick en de andere overlevenden komen voor ongelooflijke situaties te staan, die veelal ongeloofwaardig zijn. Het gebeurt namelijk niet iedere dag dat je ternauwernood ontsnapt aan de Dood, maar uiteindelijk een steen door je hoofd krijgt. Deze en andere ongeloofwaardige situaties zijn eerder lachwekkend dan angststaanjagend. Op de dvd staat weliswaar "Genre: Horror", maar er had beter "Genre: Horror/Komedie" kunnen staan.

De mensen die kippenvel krijgen van foutieve ondertiteling moeten deze film maar niet kijken. In sommige stukken zit een spelfout of sterker nog, er ontbreekt een vertaling. Ook de acteerprestaties zijn niet altijd perfect, maar wat maakt het uit. Je kijkt deze film duidelijk niet om de acteerprestaties, maar om de moorden. Je wilt zien wat de zieke geesten achter deze film nu weer verzonnen hebben.

Concluderend zou je kunnen zeggen dat het een matige film is. De verhaallijn is van het niveau been there, seen that, de acteerprestaties zijn matig, de situaties ongeloofwaardig en de film is eerder humoristisch. Maar met de toevoeging van de 3D-brilletjes komt de film toch een sterretje hoger. Het kijken van de film in 3D is echt een must.

The Final Destination 3D bevat twee dvd's: één dvd met de versie voor de 3D-brilletjes en één dvd met de versie voor het 'normale' kijken. Op de 2D-dvd staan nog enkele extra scènes van ruim 7 minuten (helaas niet in 3D).