DVD: Kings of Leon - Live at the O2

OK, het zijn geen 21 shows achter elkaar van Prince of een stuk of 50 die de King of Pop gepland had, maar Kings of Leon zijn inmiddels wel zo ver en groot dat ze de O2 Arena in Londen drie avonden achter elkaar kunnen uitverkopen. Geen slechte prestatie en vooral de laatste twee albums hebben debet aan dit resultaat. Only By The Night werd een groots commercieel succes waarvan Because of the Times de grondlegger was. De familiaire band was in ons land ook al menigmaal te bewonderen in popzalen of festivals en lieten meestal een prima indruk achter. Het zijn visueel gezien geen spectaculaire shows, maar frontman Caleb Followill heeft zich wel weten te ontwikkelen qua interactie of uitstraling naar het publiek. Nog steeds is er slechts een ijle connectie tussen band en publiek maar de sfeer die de band inmiddels weet neer te zetten is er één van saamhorigheid.

Kings of Leon Live at the O2

Technisch zijn de heren wel in staat om een zinderende show neer te zetten en dat gebeurd dan ook regelmatig. Zo ook op 30 juni 2009, te Londen. Het publiek had er zin in en de Kings ook. Daarnaast is de setlist ook een mooie lijst geworden. De vier Followills trappen af met 'Notion' en 'Be Somebody', beiden van het laatste album. Bij 'My Party' barsten de vuige bluesrockklanken echt los en komt de oude KoL tevoorschijn. 'Molly's Chambers' grijpt vervolgens terug naar 2003 en het debuutalbum Youth and Young Manhood.

De toon is gezet en Kings of Leon laten een gevarieerd geluid horen dat live als een bunker overeind blijft staan (in PCM en 5.1 Dolby beschikbaar). Over de geluidskwaliteit van deze registratie valt niks te klagen. Zuiver en gebalanceerd vuren de Followills hun geluid op je af. Visueel is de dvd wat minder of je moet een grote fan zijn van korrelig beeld en vrij snel wisselende cameraposities. Dat laatste houdt een KoL-concert in elk geval nog wel enigszins dynamisch, aangezien de heren zelf weinig moeite hiervoor doen. Maar goed, als je dan 'Closer', 'On Call' en 'Charmer' voorbij hoort komen vallen de negatieve puntjes wel in het niet. De eerste liveregistratie van Kings of Leon zal vele fans bekoren.

Kings of Leon

Naast de 22 tracks in de setlist is de korte intro weinig interessant en zijn er ook geen andere extra's te vinden op de schijf. Eenvoudig en doeltreffend, zoals de band zichzelf ook vaak presenteert.

Kijk voor meer muziek in het FOK Muziekforum.