Shaun White Snowboarding: World Stage

Vorig jaar verscheen Shaun White Snowboarding. Een game waarvan SpankmasterC de Xbox 360-versie een mooie 74 gaf. De game kwam ook uit voor onder andere de Nintendo Wii. De Nintendo Wii-versie ondersteunde uiteraard de motion-controls en onderscheidde zich van de andere versies door middel van een eenvoudige, grafische stijl en de focus op de gameplay. Sinds kort is Shaun White weer terug op de Nintendo Wii in de vorm van Shaun White Snowboarding: World Stage. Ubisoft heeft dit jaar niet de moeite gedaan om ook een Xbox 360- en een PS3-versie uit te brengen, dus wij zijn heel benieuwd of deze game extra aandacht heeft gekregen om er iets van te maken.

Al vlug wordt duidelijk dat deze game zich op het jonge volk richt. Met een korte introductie-video met een cartoon-achtig stijltje wordt duidelijk dat het de bedoeling is van Shaun en zijn vrienden om zich een weg omhoog in de ranglijsten te snowboarden. Hoe doe je dit? Door vanuit de hal op een vliegveld waar de vrienden aan het chillen zijn verschillende evenementen te spelen. De evenementen bestaan voor het grootste deel uit racen of stunten, met hier en daar een welkome variatie.

De gameplay in snowboard-games is erg afhankelijk van de besturing waarmee het gepaard gaat. In Shaun White: World Stage kun je kiezen uit verschillende opties: met slechts de Wii-mote, met de Wii-mote en MotionPlus of met de Wii-mote en Balance Board. Door de Wii-mote te kantelen maakt je snowboarder snelheid en gaat hij of zij naar rechts of links. Door de Wii-mote snel omhoog te bewegen springt je snowboarder en zwaai je vervolgens alle kanten uit dan doet de snowboarder nog een trucje ook. Grinden op rails is eenvoudig. Op het moment dat je snowboarder dicht in de buurt van een rail is, springt hij of zij er automatisch op en is het aan jou de taak om de balans te bewaren. De Balance Board neemt het snelheid maken en het sturen over en werkt na wat oefening uitstekend. Waarom ik MotionPlus oversla? Omdat je deze functionaliteit niet daadwerkelijk tijdens het spelen gebruikt. Je kunt met MotionPlus wel je eigen trucs maken. Vervolgens kun je deze trucs in plaats van de standaard trucs van je snowboarder instellen. Een leuk stukje customizing, maar verder heeft het weinig toegevoegde waarde.

Gamers die de vorige Shaun White-game voor de Nintendo Wii hebben gespeeld merken het wellicht al aan de gelezen tekst: er is weinig toegevoegd aan deze game ten opzichte van zijn voorganger. Het maken van de trucs is nieuw en de presentatie van de evenementen is nieuw, maar verder is World Stage grotendeels gelijk aan zijn voorganger. Dat is jammer, want er is nog zeker ruimte voor verbetering. De singleplayer is in een uurtje of vijf te voltooien. Wil je het maximale uit alle evenementen halen? Dan ben je iets langer bezig maar de game nodigt maar weinig uit om te herspelen. Gelukkig kent ook deze game een multiplayer-optie. De game is met maximaal vier spelers te spelen en laat iedere speler zijn eigen controls kiezen. Het is helaas niet mogelijk om meer dan één Balance Board aan te sluiten; iets wat toch wel erg leuk was geweest. De multiplayer is leuk en nodigt zeker uit tot het vaker spelen van de game.

Grafisch gezien doet Shaun White: World Stage precies wat het moet doen. De cartoony stijl past goed bij de game en zijn doelgroep. Het snelheidsgevoel zit er ook goed in door vervagingen om de snowboarder. Toch ben ik er van overtuigd dat de Nintendo Wii veel meer kan dan dit en dat Ubisoft het zich net iets te makkelijk heeft gemaakt. De tussenfilmpjes hebben allemaal een rare waas over zich heen en de lippen bewegen niet bepaald synchroon met het geluid. Het geluid is verder dik in orde. De voice-acting van Shaun en zijn maten komt hier en daar wat geforceerd over, maar het kan er mee door. De game heeft een gelicenseerde soundtrack met bekende en minder bekende rocksongs die perfect passen bij een snowboard-game als deze. De daadwerkelijke lijst aan nummers is helaas niet zo heel erg lang, dus op den duur kan het vele herhalen van een enkel nummer wat storend zijn.

Shaun White: World Stage is een best leuke game geworden die zeker in de smaak zal vallen bij het jongere volk. Als doorgewinterde gamer zal je het helaas storend gaan vinden dat de game maar weinig vernieuwing biedt ten opzichte van de vorige game. De grafische stijl sluit precies aan bij de doelgroep die Ubisoft voor ogen had en ook geluidstechnisch kan de game ondanks de ietwat flauwe voice-acting en weinig nummers goed meekomen. Wat betreft de besturing werkt het gebruik van de Balance Board nog altijd erg goed, het is alleen zonde dat de Nintendo Wii nog altijd maar één Balance Board aangesloten kan hebben. Zoek je nog een leuke snowboard-game voor jou of de kids? Dan is Shaun White: World Stage iets voor jou. Zoek je een tof vervolg op de vorige game? Dan zal je in Shaun White: World Stage helaas meer van hetzelfde vinden.

Waardering: 7 / 10