Boek: Positieve psychologie voor Dummies

De Voor Dummies-reeks is inmiddels een begrip geworden. Ging het in het begin vooral om computergerelateerde handleidingen, tegenwoordig is bijna elk denkbaar onderwerp binnen handbereik van de zogenaamde dummies onder ons. Van talen tot marketingstrategieën, tot huis,- tuin,- en keukenhobby’s en ook verschillende psychologische therapieën verschijnen in deze reeks. Onlangs werd Positieve psychologie voor Dummies uitgebracht, geschreven door psychologen Averil Leimon en Gladeana McMahon.

Always look on the bright side of life
Er zijn veel verschillende paden te bewandelen die naar een gelukkig leven leiden. Wat veel van deze paden echter gemeen hebben is een positieve kijk op de gebeurtenissen in het leven. Positieve psychologie voor Dummies geeft op een praktische manier een introductie in het positieve leven en bevat verschillende invulschema’s en direct toepasbare tips om de zonnige zijde te (blijven) zien. Dit alles uiteraard volgens het ‘Voor Dummies’-stramien, met een spiekbrief in het begin en de belangrijkste oefeningen en tips achterin het boek. De onderwerpen die dit boek onder andere behandelt zijn: omgaan met je verleden, leven in het nu, meer plezier in je leven, gezond blijven, relaties, positief ouderschap en goed functioneren op het werk.

Just purse your lips and whistle - that's the thing
Het boek belooft op de achterkant als resultaat: meer succes, een betere gezondheid en meer geluk. Dat zijn flinke beloftes, die niet zomaar voldaan worden door het lezen van het boek; je zult ze zelf waar moeten maken. In de inleiding schrijven de auteurs dat dit boek van begin tot eind gelezen kan worden, maar dat je ook elk willekeurig hoofdstuk dat op jou op dat moment van toepassing is open kan slaan. Voor wie al (lichtelijk) depressief is of deze neiging heeft is het aan te raden om de hoofdstukken uit te zoeken op relevantie en niet het hele boek vanaf het begin te lezen. De auteurs geven de lezer namelijk wel erg het gevoel dat deze aan een heleboel zaken moet voldoen om gelukkig te worden. Je moet gezond zijn, goede relaties onderhouden en vooral veel voor je medemens en de gemeenschap doen. Voor iemand die al niet lekker in zijn vel zit kan dit afschrikken. De tips die gegeven worden zijn daarentegen heel praktisch en de invulschema’s kunnen de lezer een goed beeld geven van waar hij staat en wat hij nu eigenlijk wil. De auteurs geven ook voorbeelden van hoe ze zelf tot veranderingen in hun denkwijze zijn gekomen en bespreken casus van enkele cliënten. Op die manier wordt de theorie minder abstract en krijg je het gevoel het zelf ook te kunnen. De positiviteit die het boek uitstraalt blijft echter wel wat overschaduwd door het gevoel dat je veel dingen tegelijk moet doen of zijn om gelukkig te kunnen worden, terwijl je al heel best gelukkig kunt zijn als je iets kleins verandert. Maar of je nu een half vol of een half leeg glas hebt, Positieve psycholgie voor Dummies zal hoe dan ook bij kunnen dragen aan een positievere levensinstelling.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 978 90 4301 909 5 Pagina's: 260

Kijk voor meer levensvreugde in Psychologie.