CD/DVD: Wolves in the Throne Room - Live at Roadburn 2008

"Turn the lights down more", zo wordt er gevraagd aan het begin van het concert van Wolves in the Throne Room tijdens Roadburn 2008, waarvan deze cd/dvd een registratie is. Typerend voor de sfeer van de muziek, die volgens de makers niet in een genre te plaatsen is. Net zoals de naam van de band is ook zo'n opmerking natuurlijk een tikje pretentieus, hoewel het inderdaad moeilijk is ze exact te labelen met een genre. 'New wave of American black metal' wordt wel eens gebruikt, net als 'purified black metal'. Het is dus zeker een band die je in de black metal hoek moet zoeken, maar voor de drone en sludge liefhebbers is dit ook zeker een interessante band.

Dromerigheid
Wie niet bekend is met Wolves in the Throne Room zal wellicht verbaasd zijn te merken dat de cd uit slechts vier nummers bestaat. Wat de hoes echter niet vermeldt, is dat de totale speelduur toch bijna een uur bedraagt. Het zijn lange nummers, die je meeslepen in een gemoedstoestand van melancholieke dromerigheid, wisselend tussen de atmosferische extremen van donkere broeierige zomernachten en winterse stormen. Je kan je moshbestendige schoenen thuislaten, maar lekker loom headbangen is op zich prima te doen.
De geluidskwaliteit van deze live opnames zijn absoluut prima, ze brengen je net zo makkelijk in vervoering als de studio opnames. Het enige (grote) nadeel van dit album is dat het publiek tussen de nummers door nogal 'aanwezig' is. Je hoort ze wel heel duidelijk applaudiseren, wat aan de ene kant het idee geeft dat je erbij bent en echt ertussen staat, maar wat je wel uit je dromerigheid doet opschrikken.

Telefoon
Een dvd erbij, dat is leuk! Tenminste... het is leuk te zien wie nou eigenlijk de muziek maakt. Helaas blijft het daar dan ook bij, want de dvd bevat niets anders dan een visuele ondersteuning bij de nummers die al op de cd te beluisteren zijn. Geen extra's zoals een interview of backstage verslag. Daarbij is het van een kwaliteit die doet denken aan iemand die met een telefoon in de lucht heeft staan filmen. Er wordt geswitched tussen verschillende hoeken waardoor er wel wát afwisseling in zit, maar het geheel doet wat knullig aan. Jammer.

Qua muziek een hele dikke vier-en-een-half, maar vanwege de matige dvd toch maar een vier.

Playlist
1. Vastness & Sorrow - 10:30