Boek: Erika Murray-Theron - Tsitsikamma

Tsitsikamma, niet iedereen zal dit meteen kunnen plaatsten. Het is een regio in Zuid-Afrika. Deze roman van Erika Murray-Theron beschrijft een familie de de kerstvakantie hier doorbrengt. Hoofdpersoon Gerhardt heeft al zijn familieleden (zijn vader, zijn tante en haar vier kinderen met hun gezinnen) kunnen overhalen om Kerstmis bij hem te komen vieren. Op het eerste gezicht een gewone familiereünie, maar langzaam wordt het duidelijk dat de familieleden een duister verleden delen.

Prachtig landschap
Tsitsikamma is een prachtige streek en Murray-Theron weet dit ook goed te benadrukken in het boek. De bergen, het strand en de zee, allemaal worden ze heel beeldend beschreven. De omgeving onderstreept vaak de gebeurtenissen in het verhaal. Zo rijdt Gerhardt door de bergen om zijn dementerende vader op te halen uit het verzorgingstehuis waar hij woont en heeft het de dag voordat de familieleden aankomen flink gestormd op het strand. Op een natuurlijke manier krijgt het verhaal zo extra kracht, wat erg knap gedaan is.

Een keur aan personen
Het verhaal betreft de hele familie, die inclusief kinderen twaalf personen telt. Van ieder familielid wordt de achtergrond uitgebreid toegelicht en dit is meteen het grootste nadeel van het boek. Je moet als lezer heel goed opletten welke man bij welke vrouw hoort en hoe hun kinderen heten. Het is onvermijdelijk om soms te moeten terugbladeren om op te zoeken wie ook al weer wie was en dat komt de leesbaarheid van het boek niet ten goede. Daarnaast is het moeilijk om je in de hoofdpersonen in te leven, ze lijken allemaal net iets te extreem in hun doen en laten om geloofwaardig te zijn. Bijvoorbeeld Gerhardts nichtje Julia, die niet van haar eigen kinderen houdt of zijn neef Driessen die de hele wereld over reist op zoek naar innerlijke rust. De personages zijn net ietsjes te en dat is jammer, want het verhaal zelf is eigenlijk best de moeite waard. De teller blijft helaas steken op twee sterren.

Uitgever: Uitgeverij Ailantus ISBN:9 789089 530257 Pagina's: 219

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.