Film: Avatar

Het is moeilijk te zeggen wanneer de verwachtingen voor een film voor het laatst zo hoog gespannen waren. James Cameron (Aliens, The Terminator, The Abyss) heeft na zijn laatste, met Oscars overladen film Titanic uit 1997 geen film gemaakt. In plaats daarvan heeft hij die twaalf jaar gebruikt om Avatar te verwezenlijken. Cameron heeft het script van Avatar zelfs al in 1994 geschreven, maar laakte de middelen om het te kunnen verfilmen. Speciaal voor Avatar werden geheel nieuwe technieken ontwikkeld om de buitenaardse planeet Pandora in beeld te kunnen brengen. Kortom, het is dus de vraag of Avatar de extreem hoge verwachtingen waar kan maken.

Het is het jaar 2154 en de natuurlijke voorraden van de aarde zijn uitgeput. De mensheid heeft op de buitenaardse planeet Pandora de oplossing gevonden voor de energiecrisis op aarde: het zeer zeldzame mineraal Unobtainium. De inheemse bewoners van Pandora, de Na’vi, zijn het er echter niet mee eens dat hun prachtige planeet wordt verwoest.

Jake Sully (Sam Worthington, Terminator: Salvation, Somersault) een voormalig marinier gebonden aan een rolstoel, krijgt de kans van zijn leven als hij bij toeval deel kan nemen aan het ‘Avatar Program’. Hij wordt de bestuurder van een ‘avatar’, een biologisch lichaam dat door middel van een machine gelinkt kan worden aan zijn geest. Doel van dit programma, geleidt door Dr. Grace Augtustine (Sigourney Weaver, Alien, Gorillas in the Mist, Galaxy Quest, is om het vertrouwen van de Na’vi te winnen om zo te kunnen onderhandelen en van elkaar te kunnen leren. Jake wordt echter door kolonel Miles Quaritch (Stephen Lang, Public Enemies, The Men Who Stare at Goats - verschijnt binnenkort in de Nederlandse bioscoop) overtuigd om bij de Na’vi te infiltreren om erachter te komen hoe ze te verslaan. Tijdens zijn verblijf bij de Na’vi leert Jake echter hun cultuur te respecteren en wordt verliefd op jageres Neytiri (Zoë Saldana, Star Trek, Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl). Jake wordt verscheurd tussen twee culturen en moet gedwongen een keuze maken.

Het verhaal van Avatar is niet heel bijzonder of origineel. Het gevoel bekruipt je dat je het al eens eerder gezien hebt, maar dan in een andere uitvoering. Echter is het acteerwerk zeer degelijk en weten alle personages te overtuigen. Dit redt het verhaal zeker. De personages zijn goed geschreven en hun keuzes zijn duidelijk te begrijpen. Bovendien weten de hoofdpersonen de kijker echt te raken.

Dit is deels de verdienste van de grandioze special effects. Ondanks dat een groot deel van de hoofdpersonages geanimeerd is, voelen ze toch als ‘echt’ aan. Nergens krijg je het gevoel dat je naar geanimeerde wezens zit te kijken, zowel qua realisme als qua emotie overtuigen de Na’vi volledig.
De special effects zijn ronduit overweldigend. De planeet Pandora voelt real-life aan en de animaties zijn foto-realistisch. Bovendien komen de 3D-effecten prachtig uit de verf. Het heersende beeld van 3D-films is toch voornamelijk dat het een soort ‘gimmick’ is. In plaats dat de film de zaal in komt, bijvoorbeeld door clichématige pijlen die de zaal in vliegen en dergelijke, word je de film ingetrokken. Het 3D-effect zorgt voor een extra diepte in het beeld. Het voelt aan alsof je zo door het doek de wereld van Pandora binnen kunt stappen. Special effects worden als het ware naar een geheel nieuw niveau getild.

Avatar is meer iets dat je moet ervaren dan dat je het moet kijken. De film voelt als een achtbaanrit en weet je van start tot einde geboeid te houden. Ik raad ook zeker aan om de film in Imax 3D te gaan kijken, op die manier komt de film het best tot zijn recht. James Cameron stelt ondanks de idioot hoge verwachtingen niet teleur, Avatar was zeker het wachten waard.

Label: Twentieth Century Fox Releasedatum: 17 december 2009
Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.