Film: Hachi

Hachi is de nieuwe film van Lasse Hallström (Chocolat), gebaseerd op een mooi, waargebeurd verhaal over de ongelofelijke loyaliteit van de Japanse Akita-hond Hachi, hetgeen hem tot een nationaal fenomeen heeft gemaakt. Hachi wordt nog steeds herdacht met een standbeeld bij het Shibuya station in Japan waar jaarlijks op 8 april een herdenkingsceremonie wordt gehouden. Zal het de regisseur lukken het verhaal zodanig neer te zetten en te verwerken in deze Amerikaanse remake, waarbij Hachi ook onze harten doet smelten?

Op een koude avond vindt professor Parker Wilson (Richard Gere, Pretty Woman, Chicago) een Akita-puppy op het treinstation. Parker kan het niet over zijn hart krijgen om de pup achter te laten bij de baliemedewerker en neemt de Japanse Akita-pup mee naar huis. Zijn vrouw (Joan Allen, The Notebook, The Bourne Ultimatum) zit helemaal niet op een hond te wachten, maar als ze op een gegeven moment ziet hoe gek haar man en dochter (Sarah Roemer, Disturbia) op het beestje zijn, mag deze toch blijven.

De gastvrijheid van de professor wordt beloond; de hond, Hachi gedoopt, wordt zijn beste vriend. De twee wandelen iedere dag samen naar het station en als Parker ’s avonds weer aankomt, zit Hachi al op hem te wachten. Op een dag krijgt Parker op de universiteit echter een hartaanval en komt daarbij te overlijden. Hoewel zijn baasje niet meer terugkeert, gaat het beestje de volgende dag weer precies op tijd naar zijn vaste stek bij het station, trouw wachtend op zijn baasje… en dat negen jaar lang.

Helaas is Hachi een teleurstelling geworden. Er bestaat ook een Japanse versie uit 1987 (Hachikô monogatari) gebaseerd op hetzelfde verhaal en die is vele malen beter dan deze Amerikaanse remake. In die film weet de regisseur namelijk wel de gevoelige, hartverwarmende ontwikkelingen en emoties tussen de professor en Hachi vast te leggen en het mijns inziens ook zo over te brengen bij de kijker. Deze aspecten mist Hachi in alle opzichten. Tevens speelt de versie van 1987 zich wel gewoon af in Japan, waardoor alle gebeurtenissen toch beter en geloofwaardiger overkomen.

In de remake ontbreekt gedurende de gehele film namelijk het gevoel dat er daadwerkelijk een sterke band ontstaat tussen Parker en Hachi. Ook de bijrollen worden maar zwak neergezet en lijken nooit oprecht te zijn, want het komt gewoon niet goed over dat de omstanders op het station een zwak hebben voor Hachi. Indien men toch wel geïnteresseerd is in het verhaal, dan is het beter om Hachikô monogatari te bekijken en deze remake gewoon over te slaan. Ja inderdaad, de hondjes zien er ook in Hachi erg lief en prachtig uit, maar daarvoor kun je ook gewoon een keer Animal Planet opzetten...

Label: E1 Entertainment Releasedatum: 17 december 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.