CD/DVD: R.E.M. - Live at the Olympia

Het is weer eens iets anders, een live-registratie van een aantal repetitieshows in Dublin. Al geeft zanger Michael Stipe aan het begin van de registratie woordelijk aan dat het eigenlijk geen shows zijn. De opnames gaan terug naar juli 2007. R.E.M. streek neer in Dublin en trad vijf maal op in het Olympia theater, in het bijzijn van fans, vrienden en familie. De sets die voorbij kwamen waren iets nieuws en iets spannends. Tracks die de band niet vaak live ten gehore bracht samen met oefenmateriaal voor de plaat Accelerate, dus een beetje op hun tenen lopen was het wel aldus gitarist Peter Buck.

Deze uitgave geeft liefhebbers de kans om deze vrij uitzonderlijke live-opnamen te beluisteren. Nu zul je wellicht denken, twee live-registraties in een paar jaar uitbrengen. Is dat niet wat overdreven? Het antwoord is een duidelijk "nee". Live at the Olympia onthult namelijk een setlist waarvan velen zullen smullen. De nadruk lag hier niet op de krakers van de band, maar juist op het oude materiaal. Materiaal dat in deze hoeveelheden normaliter niet aan bod komt tijdens een live-show. Maar liefst 39 tracks komen er langs, met veel materiaal van de albums Murmur, Reckoning, Fables of the Reconstruction en Life's Rich Pageant. Naast deze gouden ouden klinken de vroege klanken van Accelerate door. Zo is 'Disguised' de originele versie van 'Supernatural Superserious' en komt ook 'Man-Sized Wreath' in premature vorm voorbij. Als bonus speelt R.E.M. ook twee tracks die uiteindelijk niet op het laatste studio-album belandden, 'On The Fly' en Staring Down The Barrel Of The Middle Distance'.

De uitgave verschijnt in meerdere vormen, digitaal, als een standaard dubbel-cd en 2-cd/dvd combi. De laatste bevat een uitgebreider boekwerkje waarin Peter Buck over elk gespeeld nummer wat schrijft. De dvd bevat het concert plus nog wat backstage opnamen en is gemaakt door de Franse filmmakers Vincent Moon (die eerder samenwerkte met Arcade Fire, The Shins en The National) en Jeremiah.

Dat dit een speciale live-uitgave blijkt alleen al uit de line-up van tracks. Geen overbekende hits, maar oudere juweeltjes en onbekender materiaal. R.E.M. klinkt ongepolijst, rauw, scherp en enthousiast, terug naar de garage-rock. Gierende gitaren van Buck en de schorre vocalen van Stipe herleven nieuwe tijden. Vanaf de opening gaan de remmen in de rockshow los, met 'Electrolite' wordt even gas terug genomen. 'SO. Central Rain' en 'Maps and Legends' volgen in bloedstollende vorm. Het tekstuele foutje in 'Drive' zij Stipe vergeven, het voegt zelfs dat pure, ongeremde element aan het optreden toe. Als je een R.E.M.-liefhebber in de buurt hebt, hoef je niet verder te zoeken naar een geschikt kerstkado. Daarnaast ben je dan meteen voorzien van prachtige muziek voor de kerstavond en ben je niet alleen op Chris Rea en Wham! aangewezen.

Tracklist

Disc 1

1. "Living Well Is the Best Revenge" (from Accelerate)