CD: Queen - Absolute Greatest

Ook dit jaar staat hij weer op nummer 1 van de Top 2000, 'Bohemian Rhapsody' van Queen. In de geschiedenis van de meest bekende muzieklijst, die het jaar voor velen afsluit, is deze monsterhit niet meer weg te denken. Waar de ellenlange lijst soms afhankelijk is van modegrillen (ik noem een drietal platen van Ramses Shaffy in de top 10 dit jaar), blijven er ook gouwe ouwen die tegengas geven tegen impulsiviteit of ronselacties van de media (Boudewijn de Groot). 'Bohemian Rhapsody' heeft dat niet nodig. Bij een overzicht van de grootste hits van Queen zou het net als in de eindlijst van de Top 2000 een schande zijn als dit nummer niet opgenomen zou zijn. Op de verzamelaar Absolute Greatest prijkt de track dan ook fier als afsluiter van de plaat.

Feit is wel dat Queen al een behoorlijk aantal verzamelaars op zijn naam heeft staan. Toegegeven, de in 1981 uitgegeven Queen Greatest Hits en Greatest Hits II uit 1991 gaan al wat jaren mee, maar zijn, zeker samen met nummer III, wel volledig. En dan blijven er nog een stapel verzamelaars over waaruit de muziekliefhebber kan kiezen. Het riekt hier dus naar puur winstbejag met de Absolute Greatest. Toegegeven, alle hits op één enkele cd kan erg handig zijn voor in de auto, tijdens het sporten, klussen of weet ik veel, maar een cd-tje branden van je eigen favorieten is ook een optie. Daarnaast zal de internetgeneratie die de belangrijkste verzamelaars gemist heeft wellicht het hele oeuvre binnen een uur op hun pc hebben staan.

De marketing zal dan ook gericht zijn op de feestdagen. Als kadootje zal de cd het goed doen. Het is namelijk geen slechte uitgave, want bijna alle krakers staan erop. De tijdspanne gaat zelfs helemaal terug naar Queen II met 'Seven Seas of Rhye'. Blijkbaar hebben de fans nog zelfs inspraak gehad over de inhoud en volgorde, maar een belangrijke vraag is toch: Kan je een Absolute Greatest maken zonder 'Innuendo'? Toch één van de beste en bekendere nummers van Queen. Het blijft uiteraard keuzes maken met zo'n grote catalogus aan materiaal, maar vreemd blijft het wel. De release heeft wel het voordeel dat er een remastersessie is uitgevoerd, maar die is eerder ook al gedaan en was ook echt niet overal nodig. Het feit dat je nu aan één cd in de auto ook genoeg hebt, is wellicht ook een voordeel, al kon je dat makkelijk zelf al oplossen. De standaard editie blinkt ook niet uit in extra's. Wat oude foto's en summiere info vullen de inlay. De dubbelaar levert dan tenminste nog een boekwerkje van 52 pagina's mee en een audio-cd waarin May en Taylor commentaar leveren. De standaard editie is een leuke verzamelaar, dat wel, maar behoorlijk overbodig.

Tracklist

1 We Will Rock You
2 We Are The Champions