CD: Liftid-Our Choice Of Weapon EP

Dat we de laatste jaren vaker hoorden van een aardbeving in het noorden des lands lag vooral aan het feit dat het twee jaar stil was rond het Roermondse Liftid. De luid musicerende mannen zijn terug met een nieuwe EP, die hier op FOK! zeker een plekje verdient. En dat niet alleen omdat het een product van eigen bodem is, maar meer omdat ze ooit de openingsact waren op Pinkpop 2003 en reeds menig voorprogramma deden voor internationale acts als Clawfinger.

Liftid werd in 2001 opgericht en verraste vriend en vijand met een frisse mengelmoes van punk, metal en rock. Het winnen van het prestigieuze 'Nu of Nooit' festival (2003) leverde de nodige publiciteit en uiteindelijk een plek op Pinkpop op. Het brede publiek maakte voor het eerst kennis met hun muziek, die gemakshalve tot de nu-metal gerekend kan worden. Deze Amerikaanse muziekstroming is ook hier onwijs populair geworden door bands als Korn, Limp Bizkit en Slipknot, maar de meeste bandjes uit eigen land komen nauwelijks aan de bak. Maar niet Liftid, en dat komt omdat zij blijven experimenteren en proberen te vernieuwen. Een beetje vergelijkbaar met de werkwijze van één van hun inspiratiebronnen, en medepionier van nu-metal, Deftones. Op de eerste twee albums, Stars and Lions en Starting Fire, klinken de Limburgers zo nu en dan wel een beetje als Chino en kornuiten, maar op deze nieuwe EP komen de heren na lange tijd weer verfrissend uit de hoek.

De opener 'Marching Man' spettert meteen al. Ruige metalriffs, vette screams en een lekkere clean gezongen refrein worden hier prima gecombineerd. Het nummer blijkt ook nog eens zowel poppy als punk te zijn. Met de tweede track 'Burning Bridges' is het eigenlijk andersom, pure poppunk waar een vleugje metal met screams/grunt doorheen walst. Het daaropvolgende 'Tonight We Ride' hanteert ongeveer dezelfde formule, maar is een stuk agressiever. Het begint tevens met een echt oldschool-koor. Het nummer is een prima voorbode voor de afsluiter 'Bravery', wat mij betreft de beste song van deze EP. Het doet wel weer sterk aan de eerder genoemde Deftones denken, maar heeft ook een lekker portie metalcore in zich. En ach, wat doen al die keurmerken ertoe, naar eigen zeggen en schrijven spelen de heren rock, screamo, healing & easy listening. Waar het om gaat, is dat het laatste nummer naar meer doet verlangen, maar de koek is dan toch echt op.

Eerlijk gezegd wel een beetje jammer, twee jaar wachten en vervolgens krijgen we maar vier tracks te horen. Wellicht een testcase voor wat nog moet komen. Maar dan zou ik zeggen, laat het snel komen! Eigenlijk wilde ik drie sterren geven, wat bij mij wil zeggen, een prima schijf! Ik doe er een halve ster bij vanwege de heerlijk glasheldere productie. Bij veel bands zonder een groot budget blijft dat vaak een ondergeschoven kindje, maar niet op Our Choice Of Weapon. Het wachten is nu op een derde full lenght, maar met deze EP zitten de heren in ieder geval weer verder in de lift.

Beluister nu 2 songs via Liftid MySpace.

Label: REMusic Records Releasedatum: september 2009

Kijk voor meer muziek in het FOK! muziekforum.