Star Wars Battlefront: Elite Squadron


Enkele jaren terug mochten gamers genieten van Star Wars Battlefront en Star Wars Battlefront II voor de Xbox, Playstation 2 en PC. De licentie van Star Wars was toentertijd al gebruikt voor vrijwel elke type game, maar LucasArts wist ons nog te verrassen met een game in dezelfde stijl als Battlefield. In Star Wars Battlefront konden de grote veldslagen uit de films nagespeeld worden. De game werd goed onthaald en het derde deel zou in de maak zijn maar bleek sinds kort geannuleerd te zijn. Toch betekent dit niet het einde van de Star Wars Battlefront-franchise. Sinds kort zit Star Wars Battlefront: Elite Squadron namelijk in mijn Playstation Portable. Ik val maar meteen met de deur in huis: deze game haalt het niveau van zijn grote broers bij lange na niet.

Wat betreft de gameplay is de developer de voorgaande games redelijk trouw gebleven. Voor hen die niet precies weten hoe het in zijn werk gaat: in Star Wars Battlefront ga je de bekende planeten af om daar een kant te kiezen om daarmee verschillende locaties in het gebied over te nemen. Heb je deze punten overgenomen dan kun je hier weer respawnen wanneer je sterft. Meer punten op de kaart betekent meer punten om uiteindelijk te overwinnen. De game kent echter ook nog andere modi, waaronder Capture The Flag en een modus waar bepaalde missiedoelen behaald moeten worden in een specifieke volgorde. Deze modi, waarin twee teams tegen elkaar strijden, zijn allemaal ook online te spelen met maximaal zestien spelers. Terwijl ik dit schrijf, log ik nogmaals in maar er is tot nu toe maar weinig te beleven. Ik heb enkele potten kunnen spelen met de weinige mensen die online waren, maar ook dit kon mij niet lang boeien.




Naast de gewone potjes bevat Elite Squadron ook een campaign-modus. Het verhaal draait om X2, een gekloonde Jedi. Hoewel het verhaal rondom dit karakter interessant te noemen is, wordt het volledig overschaduwd door de repetitieve gameplay in deze game. Elke missie in de campaign-modus gaat niet verder dan enkele objectives die keer op keer voltooid moeten worden. Dit doe je overigens net als in voorgaande games op grote stukken grond, in gigantische ruimteschepen of in de lucht door het besturen van de kleinere en welbekende ruimteschepen uit de Star Wars-films.

Begrijp me niet verkeerd: de objectives die je moet voltooien in Elite Squadron zijn op zich niet saai. Het is puur de continue herhaling van deze objectives die het op een gegeven moment je neus uit doet komen. Daarnaast wordt Elite Squadron gekweld door problemen met de controls en de camera. Tijdens het lopen met je karakter kun je enkel naar rechts en naar links kijken. Het locken op je targets met de schouderknop werkt erg prettig waardoor je in principe niet naar boven en beneden hoeft te kijken, maar dit heeft een behoorlijke nare keerzijde. Lock je net op een opstijgend ruimteschip dan kijk je op een gegeven moment recht omhoog en zie je niks van wat er beneden gebeurt. Stop je vervolgens met locken op het ruimteschip dan kijkt je karakter niet automatisch weer naar beneden. Ik liep zelf eerst ruim een halve minuut als één of andere randdebiel met nekklachten in de lucht te staren voor ik merkte dat ik weer op de schouderknop moest drukken om iemand die op dezelfde hoogte als mij liep in mijn vizier te nemen. Als dit niet vervelend genoeg is zit de game vol met lag waardoor ik zo nu en dan sprongen van een meter of tien maakte nadat het beeld even vast hing.

Een leuk element uit de voorgaande games is de mogelijkheid om als één van de grote helden uit Star Wars door de levels te rennen. Wanneer je goed bezig bent, zal je de mogelijkheid krijgen om voor een korte periode te veranderen in karakters zoals Luke Skywalker en Darth Vader. Voor mijn gevoel zaaien ze in Elite Squadron veel minder dood en verderf dan in Star Wars Battlefront II. Hierdoor voelt het allemaal toch een stuk minder speciaal en ben je ook hier vrij snel mee klaar.




Star Wars: Elite Squadron is grafisch ook niet wat het had kunnen zijn. De slagvelden zijn een stuk minder groot en missen details die de Playstation Portable best weer had kunnen geven. De verschillende karakters zijn echter goed uit elkaar te halen en de Star Wars-sfeer is goed aanwezig. Het is alleen zonde dat de game gekweld wordt door problemen met de framerate wanneer er net iets te veel gebeurt op het scherm. Wat betreft het geluid komt de game goed tot zijn recht. Dit uiteraard dankzij de typische Star Wars-muziek en geluiden die de fans nog altijd dicht bij het hart dragen. Toch had ook hier net iets meer in gezeten. De game bevat namelijk stukken dat er nauwelijks muziek aanwezig is.

Conclusie
Star Wars Battlefront: Elite Squadron is een game die de fans van de voorgaande games teleur zal stellen. Het is absoluut geen slechte game en ergens wekt de game ook wel het typische gevoel op dat ik bij de games op de Playstation 2 ook kreeg, maar dit wordt nooit zodanig sterk dat ik met een glimlach aan het spelen ben. De repetitieve gameplay, problemen met de controls en problemen met de framerate doen deze game helaas de das om. Als je vijf vrienden hebt met een PSP dan is de game wellicht nog wel eens leuk om op te pakken om via ad hoc tegen elkaar te spelen. In alle andere gevallen zou ik deze game alleen aanraden wanneer je echt niks anders te doen hebt.