CD: Janet Jackson - The Best

De laatste maanden hebben we voldoende van de Jackson-familie gehoord, al ging dat dan vooral over wijlen Michael Jackson. Je zou haast vergeten dat de familie nog andere leden telt. Wat te denken van Janet Jackson, jawel, de zus van... Maar even serieus, we noemen haar niet 'de zus van', Janet heeft namelijk voldoende bewezen geheel op eigen conto een muzikale carrière te kunnen ontwikkelen. Onlangs verscheen er een mooie dubbel-cd van haar, The Best. Tijd om de focus weer eens op de levende Jackson-leden te richten.

Tussenkop
Op deze 'greatest hits'-cd vinden we in totaal 34 tracks, waarvan er 33 al reeds uitgekomen zijn. Om het setje iets specialer te maken, vinden we er een nieuw nummer op, 'Make Me'. En het is de toevoeging wel waard, al roep je dan wel snel dat het een 'greatest hit' is, dat moet ze toch wel bekennen. In totaal scoorde Janet in Amerika 10 nummer 1-singles en deze vinden we allemaal terug op de dubbelaar, dat op zich is dan wel weer een bewijs van de 'greatest hits'-insteek.

Met verzamelalbums blijft het toch altijd de vraag welke doelgroep er nu het meeste aan heeft. De fans hebben namelijk vaak alles al in huis, verdeeld over verschillende andere cd's. Een set als The Best moet je dan ook zien als een leuke aanvulling op de collectie die je als fan al hebt. Ben je nog niet erg bekend met Janets werk, dan is het zeker een goede start. De cd's geven een erg goed overzicht van de stijl die Janet neerzet. Eigenlijk moet je eerder zeggen 'stijlen', want aan de hand van de cd's kom je langs heel wat verschillende genre, Janet is met allemaal meegegroeid. Zo is er haar dance classic periode die overging in de meer R&B-achtige stijl, om later ook weer over te gaan in wat hip-hopachtige beats. Het komt allemaal langs en daarmee maakt het deze dubbelaar tot een compleet overzicht. Hits afzonderlijk noemen heeft niet zo veel zin, want het zijn toch allemaal wel hits. Maar om er een persoonlijke favoriet uit te pikken, kom ik toch wel met 'Diamonds', dat nummer blijft steengoed.

]

The Best is een goede, overzichtelijke dubbel-cd, die voor de fans een aardige aanvulling is om de collectie compleet te houden. Voor de niet-fans is het album een zeer goede kennismaking. En als geheel is dit een mooie tussenpauze, in afwachting van haar elfde studioalbum, dat in 2010 uit moet komen. Ik zeg: "Kopen, strik erom heen en in de kerstboom".

Tracklist

CD1
1. What Have You Done For Me Lately