CD: Lady Gaga - The Fame Monster

Van Kermit de Kikker-kostuum tot een lampenkap op haar hoofd. Voor Lady Gaga lijkt niets te ver te gaan. Onze stotterende p... p.... p... ‘pokerface’-zangeres komt eindelijk na haar eerste cd The Fame nu met haar tweede album uit. The Fame Monster is zeker niet een geheel nieuw album. Het is namelijk een aanvulling op The Fame. In het hoesje zitten dan ook twee cd’s. Op het eerste schijfje vinden we acht nieuwe tracks en op de tweede cd staat eigenlijk gewoon The Fame. Is het wel de moeite waard om voor acht nummers dit album te kopen?

The Fame Monster
Op de eerste cd staan, zoals we al eerder zeiden, acht nieuwe tracks. De meest bekende van dit kleine aantal nieuwe tracks is misschien wel ‘Bad Romance’. Dit nummer wordt ondertussen ook gedraaid op de radiostations van ons land en is zelf in de tv-serie Gossip Girl als optreden te zien geweest. Als dat geen platen verkoopt weten wij het ook niet meer. Naast ‘Bad Romance’ staan er nog een tweetal echt dansbare tracks op deze EP. ‘Dance In The Dark’ is er één van. Ondanks het feit dat dit nummer gewoon een beetje raar begint, wordt het uiteindelijk toch een dancetrack. ‘Theet’ is misschien wel het best dansbare nummer op de EP. Door de heerlijke beat die onder dit nummer zit, is het vrij lastig om stil te blijven zitten op een stoel. Dat het allemaal ook wat rustiger en popachtig kan laat Lady Gaga de luisteraar ook wel duidelijk merken. ‘Monster’ en ‘Alejandro’ zijn ondanks hun ingetogen beats vrij rustige sing-a-long nummers geworden. De parel op dit schijfje is misschien wel het nummer waarbij Lady Gaga heeft samengewerkt met Beyoncé. ‘Telephone’ begint heel rustig maar gaat met wat beats over in een redelijk dansbare plaat. Als ze slim zijn, maakt de maatschappij dit de volgende single. De melodie van ‘Telephone’ blijft vreselijk in je hoofd hangen en de neiging om dit nummer op repeat te zetten is ook vrij hoog.

The Fame
Zoals we al zeiden is deze cd een uitbreiding op haar eerste album The Fame. Op dit tweede schijfje vind je dan ook oude bekende tracks van haar zoals ‘Love Game’, ‘Paparazzi’, ‘Starstuck’ en we mogen natuurlijk ‘Pokerface’ in dit rijtje niet vergeten. Het is zeker niet erg om dit soort nummers nog een keer te horen en ‘Just Dance’ blijft natuurlijk gewoon een heerlijke plaat om naar te luisteren. Voor de echte fans van Lady Gaga is het alleen erg zuur dat The Fame Monster als EP niet los te krijgen is. Je zult dus altijd nog een keer The Fame erbij krijgen. Echte fans hebben deze allang in hun verzameling staan en zullen hem dan dus nog een keer moeten kopen met deze uitbreiding. Je kunt je dan ook afvragen of dit niet gewoon geldklopperij is. Men had natuurlijk de EP ook los kunnen verkopen. Maar helaas, wij konden hem bij de bekende online winkels niet los vinden.

Heb je de cd nog niet in huis en vind je de muziek van Lady Gaga wel lekker om naar te luisteren dan is deze cd met uitbreiding zeker de moeite waard om aan te schaffen. Naast de heerlijke nummers zoals ‘Just Dance’ en ‘Love Game’ komt ze nu ook met wat rustigere popachtige nummers zoals ‘Telephone’ en ‘Monster’. Met de nieuwe tracks laat Lady Gaga horen dat ze niet alleen maar goed weg kan komen met dancetracks, maar dat zeker een gevoelige ballad haar eigenlijk ook wel ligt. Het album krijgt van ons 3 sterren.

Tracklist

Disc 1
1. Bad Romance