CD: DJ Mag top 100 Dj's

Elk jaar weer strijden dj’s overal op de wereld om de wel bekende nummer 1 positie van de DJ. mag Top 100. Al een flink aantal jaren mogen wij met trots zeggen dat de Nederlandse dj’s het erg goed doen. Naast dat de Nederlandse dj’s vaak de top 10 vullen staan wij ook nog eens op de nummer 1 positie. Was het een aantal jaren Tiesto, nu mag Armin van Buuren die lijst aanvoeren. En met trots! Cloud 9 maakte in samenwerking met DJ. mag deze compilatie-cd vol met de beste dj’s uit de top 100. Let op! De titel van de cd is misleidend want niet alle 100 dj’s staan in de tracklist. Only the best...

We starten de eerste mix met de aanvoerder van de lijst, namelijk Armin van Buuren. De makers van de mix hebben in dit geval gekozen voor ‘In And Out Of Love’ met Sharon voor de vocalen. Een alweer redelijk oude track maar zeker geen verkeerde om mee te starten. De luisteraar wordt warm onthaald door nummers als ‘Move For Me’ van Kaskade & Deadmau5, ‘For A Angel 2009’ van niemand minder dan Paul van Dyk en ‘Roadkill’ van Dubfire. Maar de eerste track die echt opvalt in deze mix is ‘Tangent’ van John Digweed & Nick Muir. Vanaf dit moment gaat het tempo in de mix omhoog en komen we meer diepe progressive/tech-trance sounds tegen. Het is gedaan met de softe warme trance geluiden, we verwelkomen de beats van harte! Een goed voorbeeld van beats is zeker wel ‘Bliksem’ van Sander van Doorn pres. Purple Haze. Dit nummer rockt gewoon je boxen uit en laat je even heerlijk genieten. Na dit heerlijke up-tempo nummer krijgen we ‘Find Yourself’ van John O’Callaghan. Deze dj timmert flink aan de weg en het zou ons dan ook niets verbazen als hij ooit nog een keer de DJ.mag top 100 mag gaan aanvoeren. Na nog wat nummers zoals ‘Come Fly’ van Benny Benassi en ‘Twice In A Blue Moon’ van Ferry Corsten wordt de mix afgesloten met ‘Smack’ van Simon Patterson. Deze maakt op energieke wijze een prima eind aan de mix. Na flink wat vlagen van beats en heerlijk trancesounds maken wij ons op voor het tweede schijfje van deze box. Als die net zo goed in elkaar zit als de eerste belooft het veel.

De tweede mix begint zeker niet zo rustig als de eerste. De beats komen je tegemoet met ‘GRRRR’ van David Guetta, een track waar je op de dansvloer zeker niet zo heel veel mee kan doen. Het is misschien prima voor een break in een set maar ons kan het niet echt veel boeien. ‘GRRRR’ loopt bijna naadloos over in ‘This Is Our Night’ van Sander Kleinenberg. Met maar iets meer dan twee minuten is dit de kortste track op de lijst en vrij zonde, want er is absoluut meer uit dat nummer te halen. Maar helaas, na twee minuten gaat deze dus al over in ‘Lowlife’ van Sahs vs. Adam Parker. De tweede mix is in het begin zeker niet zo toegankelijk voor het mainstream publiek als de eerste. Het is vooral veel progressieve wat de klok op dat moment slaat. Zo halverwege de mix komen er wat meer vocals bij en wordt het voor de dansliefhebber wat meer toegankelijk. Een goed voorbeeld daarvan is 'Let me Be Real' van Fedde le Grand. Maar ook zeker de al compleet grijs gedraaide ‘Leave The World Behind’ van Axwell zal in de smaak vallen bij de mainstream danceliefhebbers. Na ‘Let It Go’ van Dirty South word de house-sound ingeruild voor tech-house. Met tracks zoals ‘Mannheim’ van Mark Night en ‘La Moustique’ van Sebastian Leger wordt naar het einde van deze mix toegewerkt. ‘No Techno In This Room Please’ van Joachim Garraud mag de mix op een explosieve manier afsluiten.

Deze cd is vooral een verzameling van leuke tracks. De overgangen zijn soms niet altijd even prettig en sommige nummers zouden beter tot hun recht komen op een andere locatie in de tracklist. De eerste mix is vooral gericht op het mainstream dancepubliek en je zult daar ook weinig verrassends tegen komen. De tweede daarentegen is een heerlijk schijfje geworden vol met nummers die niet bij iedereen in goede aarde zullen vallen echter. Wij vonden hem erg lekker klinken en juist omdat het niet mainstream en uitgekauwd is een zeer goede aanvulling op dit album. Vooral het einde van de tweede mix zit ijzersterk in elkaar en veel liefhebbers zullen daar dan ook echt van kunnen genieten. Het concept van deze cd is leuk gevonden en we mogen blij zijn dat niet alle 100 dj’s aan bod komen. Juist door de goede selectie en variatie is dit zeker een van de weinige compilatie-cd’s die je in je kast zou moeten hebben staan. Zeker vier sterren waard als je het ons vraagt.

Tracklist

Disc 1
1. Armin van Buuren feat. Sharon Andel - In and out of Love