DVD: Public Enemies

We kennen Johnny Depp de laatste jaren vooral van zijn wat opmerkelijke rollen als in de Pirates of the Caribbean-trilogie en in films als Charlie and the Chocolate Factory en Sweeney Todd. Stuk voor stuk films waarin zijn rol behoorlijk excentriek genoemd mag worden. In Public Enemies laat hij toch weer eens een andere kant van zichzelf zien en dat doet hij niet onverdienstelijk. Vanaf vandaag is deze film op dvd te krijgen, mooi op tijd voor de feestdagen.

Staatsvijand nummer 1
John Dillinger (Johnny Depp) is één van de bekendste criminelen uit de dertiger jaren. Samen met zijn bende was hij niet te stoppen en trok hij op rooftocht door Amerika. Met zijn uitstraling en charisma wist hij iedereen te misleiden en om de vinger te winden. Zelfs zijn bankovervallen werden hem min of meer vergeven, doordat de Amerikaanse bevolking vond dat het bankwezen het ook wel verdiende. Zij waren ten slotte verantwoordelijk voor de grote Depressie waarin het land in die tijd verkeerde. Door de later in de FBI omgedoopte Amerikaanse inlichtingendienst werd een ware klopjacht op Dillinger geopend, onder leiding van Melvin Purvis (Christian Bale). Tot frustratie van Purvis is John hem steeds te slim af, tot dat ene moment... het moment waarop Purvis het net rondom Dillinger lijkt te kunnen sluiten.

Depp en Bale

Gangsterfilm
Public Enemies is een mooie gangsterfilm geworden zoals we die uit de jaren dertig gewend zijn. De charme zit vooral in de setting, die straalt van voor tot achter de tijdgeest van dat decennium uit. Van kleding tot omgeving tot auto's, alles is geheel in stijl en op elkaar afgestemd. Dit aangevuld met sterke rollen van vooral Depp en Bale, maakt dat we hier te maken hebben met een goed staaltje gangstermovie. De gebruikte muziek geeft nog een extra dimensie aan de film en ook hier is regisseur Michael Mann goed bezig.

Al hoewel de meningen bij het uitkomen van de bioscooprelease erg verdeeld waren, van zeer slecht en saai tot stevige hit op gangstergebied, moet ik bekennen dat de film mij blij verrast heeft. Zeker als je eenmaal Depp weer los gaat zien van zijn piratenimago, komt hij zeer natuurgetrouw over en weet hij je als kijker ook te veroveren. En als je dat lukt als acteur, dan doe je het goed wat mij betreft.

Bonusmateriaal
Voor de versie die FOK! ter beschikking gesteld kreeg kunnen we niet al te royaal met de sterren spelen als het op de extra's aankomt. De single dvd-versie komt niet verder dan een commentaartrack van Michael Mann en de originele trailer. Wil je meer bonusmateriaal, dan zul je de Blue-Ray-versie of de special edition dvd moeten aanschaffen, deze bevatten behoorlijk wat meer extra's. In ons geval houden we het dus qua beoordeling op twee sterren voor de matige toevoegingen op deze dvd. Gelukkig draagt de film de release behoorlijk zelfstandig en deze komt dan ook met een mooie vier sterren uit de bus rollen. Public Enemies is een aanrader, mooi voor onder de kerstboom.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 26 November 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.