CD: Racoon - Live at Chasse Theater, Breda

Het bekendste (en mooiste) Nederlandste liefdesliedje is misschien wel 'Love You More' van de Zeeuwse band Racoon. Met dit nummer hadden de Zeeuwen ook meteen een grote hit te pakken en hoorden ze sindsdien bij de Nederlandse topbands. De band trad afgelopen oktober op in Breda, in het Chassé Theater. Bij het optreden zijn opnames gemaakt en die zijn nu uitgebracht onder de logische titel: Live at Chassé Theater, Breda.

Het hoesje ziet er mooi uit, maar is niet echt praktisch. De twee cd's krijg je er nauwelijks uit. Onbewust begin je dan al met een minpuntje te luisteren naar de cd. Maar als je de cd in de cd-speler doet, je drukt op play, dan is dat minpuntje binnen een mum van tijd weer vergeten. De cd begint met geroezemoes van het Bredase theater, dat langzaam wegebt en overgaat in een prachtige versie van 'Teardrop' (gecoverd van Massive Attack).

Als je de tracklist bekijkt, dan valt op dat de setlist begint met (relatief) onbekende liedjes. Ondanks dat ze onbekend zijn, klinkt het prachtig en is de stem van Bart (zanger, red.) zuiver en zeer duidelijk te verstaan. Pas tegen het einde van de eerste cd komen de bekendere tracks ('Laugh About It', 'Clean Again', 'Happy Family'). Het laatste nummer van de eerste helft is 'Hallelujah', een nummer dat zo vaak gecoverd is dat je er (bijna) zat van wordt. Toch geeft Racoon er zijn eigen draai aan en is het wellicht de beste cover van het originele nummer van Leonard Cohen.

Ook na de pauze (het tweede schijfje) begint de band met een cover, dit keer met het countrynummer 'Man of Constant Sorrow' van Dick Burnett, meteen gevolgd door de bekende klanken van 'Lucky All My Life'. Zelfs een eerbetoon aan het kinderprogramma Brum wordt niet vergeten.

Op het dubbelalbum staan niet alleen covers of oude nummers, maar het bevat ook een nieuw geschreven nummer: 'Rudest Behaviour'. Het nummer is nog niet bekend bij het grote publiek, maar dat zal niet lang duren. Het is een prachtig nummer en misschien wel één van de best uitgevoerde nummers op het album.

De tweede cd wordt afgesloten met succesnummers 'Love You More', 'Close Your Eyes' en de recente single 'My Town'. Het allerlaatste nummer is het prachtige nummer 'Thinking of You', een beter einde van een album kun je je niet wensen. Het nummer zorgt voor kippenvel, de stem van Bart klinkt zo overtuigend. Ook zorgt de akoestiek van het theater ervoor dat zijn stem een soort echo achterlaat. Die echo geeft een prachtig effect en maakt een mooi einde aan het live-album van de Zeeuwse band.

Als je optelt hoe vaak het woord 'prachtig' in de review voorkomt, dan kun je eigenlijk al niets anders concluderen dan dat het album ook prachtig (prachtig +1) is. De mensen die Racoon wel eens live hebben gezien weten dat het kippenvel is, de performance is meer dan goed. Helaas mist er op de cd's één hit: 'Feel Like Flying', maar laten we dat voor deze keer door de vingers zien. Het album blijft prachtig (+1).

Label: Pias Records Releasedatum: 13 november 2009

Kijk voor meer muziek in het FOK Muziekforum.