DVD: Sunshine Cleaning

De titel van deze film doet al meteen denken aan een andere feelgood-movie: Little Miss Sunshine. Toch is Sunshine Cleaning duidelijk een ander verhaal.De grootste overeenkomst tussen de twee zal dan wel zijn dat ze beide van dezelfde makers zijn. Verder moet je ze vooral niet vergelijken maar afzonderlijk bekijken en beoordelen.

Opmerkelijke carrièreswitch
Rose (Amy Adams) is een alleenstaande moeder die maar met moeite haar gezinnetje draaiende kan houden. Naast de zorg voor haar zoontje Oscar (Jason Spevack) werkt ze als schoonmaakster. Wanneer ze Oscar eigenlijk naar een privéschool wil doen, wordt dit nagenoeg onmogelijk doordat ze geen geld heeft voor dit soort scholen. Via haar oude schoolliefde Mac, met wie ze een affaire heeft, komt ze terecht in een wel heel opmerkelijke tak van de schoonmaakbusiness: het schoonmaken van misdaadlocaties. Omdat ze het toch wat bizar vindt, en de klus ook wel te veel is voor haar alleen, besluit ze haar zus Norah (Emily Blunt) te vragen om samen een eigen bedrijf te beginnen. Ze dopen hun zaak 'Sunshine Cleaning'. Dat het niet altijd meevalt om een plaats delict schoon te maken, merken ze al snel. Ze moeten behoorlijk wat overwinnen (angst) en onderdrukken (neigingen tot overgeven) om de klussen te klaren. Een opmerkelijke baan die de nodige opmerkelijke situaties met zich meebrengt. Kortom: Amy en Emily zijn de zonnige schoonmaaksters.

Apart verhaal
Dat het verhaal van Sunshine Cleaning apart is, hoeft niet te worden ontkend. Welke schrijver bedenkt het dat je twee dames als schoonmaaksters op pad stuurt om moordlocaties schoon te maken? Dit is al voldoende om humor te creëren. Maar naast de nodige humor die de film laat zien, is er ook ruimte voor een traan. Je leeft toch mee met de twee zussen en ziet ook wel dat deze carrièremove niet geheel vrijwillig is. De worsteling om haar zoontje een goed leven te geven, is de eerste aanzet om Sunshine Cleaning op te richten. En het is dit element dat de kijker die traan kan doen laten.

De personages maken een leuke ontwikkeling door en je krijgt als kijker voldoende inzicht in hun levens. Dit vergroot de betrokkenheid bij de karakters.

Link met de eerder genoemde film Little Miss Sunshine is natuurlijk ook de bijdrage van Alan Arkin, hier speelt hij ook de vader van de zussen. Die man is bijna altijd een aanwinst voor een film, hier zet hij wederom een komische rol neer. De casting van de twee zussen is weloverwogen gedaan. Zo is Amy Adams duidelijk het 'sunshine'-element en haar tegenspeelster Emily Blunt het wat timide, zeer beschermde meisje. Twee tegenpolen die samen een nieuwe carrière van de grond proberen te krijgen. Ja, ik kan niet anders zeggen dan dat de castingdirectors hun werk goed hebben gedaan en Sunshine Cleaning is goed voor anderhalf uur vermaak, met af en toe een traan...

De release op dvd is sinds oktober verkrijgbaar en bevat naast de film een paar extra's zoals de trailer van de film. Verder vinden we enkele verwijderde scènes terug en een impressie van de 'rode loper'-sessie. Op zich leuke extra's die zorgen voor een waardering van drie sterren op dat gebied. Sunshine Cleaning is een leuke, komische, aandoenlijke, emotionele film. En met deze opsomming mag hij dan zeker wel met vier sterren worden gewaardeerd.

Label: A-Film Releasedatum: oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Forum Film, Tv & Radio.